- Pokud chcete zaslat odpověď na Váš příspěvek e-mailem, vyplňte, prosím, kolonku "e-mail".
- Nepravdivé a urážlivé příspěvky budou smazány!
Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
Dobrý den. Jsem dlouholetý fanda kytarářského umění a dostal jsem chuť to jednou také zkusit! Proto koho bych se na pár rad do začátku zeptal než jednoho z našich nejuznávanějších kytarářů! Už jsem něco začal a vyrobil si dvě těla elektrických kytar a myslím že s úspěchem. Jen na tvorbu krku ,výpočet rozmístění pražců a použití pilek na řezání drážek pro pražce bych se vás raději zeptal! Předem děkuji Rdek.
Dobrý večer,
tak pilku můžete zkusit od firmy Zona, list 0,4 mm. Dostanete v modeláři.
Na výpočet menzury je triviální vzoreček - délka menzury : 12. odmocnina ze 2. Máte vzdálenost kobylka - 1. pražec. Výsledek opět vydělit a tak až do ztráty vědomí.
Nebo srozumitelněji: d = s – (s / (2 ^ (n / 12)))
d= vzdálenost od 0. pražce, s = délka menzury, n = číslo pražce
Anebo:
odkaz Na stejné adrese je i plno nářadí pro kytaráře.
Dobrý den,
mám jen malou prosbu o radu: je možné v domácích podmínkách zaretušovat drobné odřeniny laku (až na dřevo) na akustické kytaře, aniž by bylo potřeba přelakovávat celou plochu, a jaký je k tomu nejlepší postup a materiály?Děkuji
Dobrý večer,
neexistuje univerzální rada. Jde o způsob poškození a o typ laku, který na kytaře je. Pošlete nějaké obrázky nebo alespoň popište o jaké odřeniny (jestli pouze lak, poškozené dřevo, ...) a jaký nástroj se jedná.
Dobrý den.Chci se zeptat vlastním devítistrunnou kytaru Rieger-Kloss,koupil jsem ji nedávno myslím za dobré peníze,ale chtěl bych poradit jaké struna nejlépe použít já myslím stále na Elixíry.....Děkuji za odpověd ...Jiří
Jak hodnotíte tyto kytary???Díky...
.:. petr admin | mail
Dobrý den,
struny jsou subjektivní věc. Jde o to, co se Vám líbí. Budete-li preferovat zvuk nebo výdrž, ...
Standard je D´Addario - poměr cena x kvalita naprosto bez připomínek. Nepřekvapí, ale ani neurazí, díky velké nabídce typů můžete vybrat, co by se Vám na nástroj hodilo nejlíp. Díky příznivé ceně si můžete vyzkoušet zvukový rozdíl mezi bronzovými a phosphorbronzovými strunami. Slušná výdrž.
Elixiry mají jednu skvělou vlastnost, že i po dlouhém čase ještě stále slušně hrají. To zajišťuje goretexový potah, který zabraňuje vnikání potu a nečistoty do opředení strun. Pro někoho může být záporem agresivnější zvuk.
Zkusit můžete i DR. Velké množství vyšších harmonických, neagresivní zvuk, pocitově měkčí, než ostatní značky.
Osobně si myslím, že nejlíp hrají struny John Pearse. Bohužel mají kratší životnost. Ale to více méně platí u všech strun - skvělý zvuk = krátká životnost.
Názor na kytaru je ošemetná věc
Vzhledem k cenovému segmentu, ve kterém se firma pohybuje, patří nástroje mezi to lepší.
U hudebních nástrojů ale více, než kde jinde platí nebo by alespoň mělo platit - cena = kvalita.
Dobrý den, rád bych položil obecnou otázku (nevím nakolik se také týká Vašich akustik,protže jsem zatím na žádnou nehrál):
Proč mají skoro všechny akustiky tak háklivé tóny Fis a G na A struně (9.a 10.pražec) - přinejmenším "14pražcovky" ? Opravdu skoro všechny, co jsem zkoušel, mají v tomto místě vlka (y)..
Mám teď jednu na vyzkoušení, hraje fantasticky, ale v tom místě je mrtvá.. Mám hledat tak dlouho, až najdu - nebo takovou,která to nedělá nenajdu?? Je to věc konstrukce, že to prostě nejde udělat tak, aby v tom místě nebo poblíž frekvence neinterferovaly ?
Nemyslím takové ty běžné vlčky, ale opravdu dramatickou ztrátu základního tónu...
Děkuju !
Dobrý den,
jestli nehrál ,přijďte si zahrát, akustiky momentálně máme k vyzkoušení
Tóny, které zmiňujete, jsou problematické i jinde, než na A struně. Často trpí E6 na 2. pražci.
Těžko hledat objektivní příčinu - řekl bych, že problém souvisí s obecným laděním korpusu. Většinou se pohybuje od F do B.
Celá problematika spočívá v tom, že pokud chcete mít teoretickou jistotu a předesílám teoretickou, protože dřevo je prevít, musíte si pohrát se vzájemným laděním vrchní i spodní desky a navíc vzduchového sloupce nástroje.
Cesty jsou dvě - běžně užívaná - výrobce vyvine systém žebrování, tlošťky desek a výšky lubů vzhledem ke tvaru a velikosti nástroje a pak se toho drží. Pokud vyvíjel pečlivě, má velkou pravděpodobnost, že kytara zafunguje. Má to ale své limity - viz. Váš Fis.
Druhá cesta - zdlouhavá a drahá - je ladit při výrobě jednotlivé komponenty a pak i celý nástroj dohromady. Máte mnohem víc šancí předejít problémům.
Vnímáme-li kytaru jako soustavu kmitajících součástí, musíme brát v potaz frekvence jednotlivých komponentů tak, aby nebyly laděny v protifázi a neodečítaly se vzájemně.
Používáme tento systém ladění u jazzových kytar a výsledky jsou jasné ...
Pokud se zamyslíte, je to absolutně logická věc.
V obchodě ale takový nástroj nenajdete. I u malých výrobců se s tím zabývá jen pár lidí.
Holt to, co patřilo k dobrému vychování výrobců ve 20. letech 20. století je nenávratně pryč
Opožděný dík za podrobnou odpověď i pozvání, rád přijdu ! (posílám Vám mail).
Dobrý den,
chválím Vás za pěkné stránky a trpělivost, s jakou zde na fóru zodpovídáte dotazy návštěvníků. Měl bych taky jeden. Začal jsem při hraní (elektroakustika Taylor 214e) používat mnoho alternativních ladění (open C, D, G, ...), kytaru tedy velmi často přelaďuju ( nicméně do pouzdra se ji vždy snažím ukládat standardně v EADGHE). Chci se zeptat, jak moc podle Vás takové zacházení nástroji škodí, kdesi jsem četl, že to nástroji dost vadí, tak mě to trochu vyděsilo. Co si o tom myslíte? Pokud si najdete chvilku na odpověď, velmi děkuji.
j.c.p.
Dobrý den,
no já si myslím, že nástroj má sloužit svému majiteli a ne majitel nástroji. Takže pokud ho potřebujete používat tak, jak píšete, tak ho používejte
Kdyby šlo o nástroj, který by byl nenahraditelný, mělo by cenu pořídit si druhý nástroj na experimenty, ale tohle není ten případ.
Problém je v tom, že každý nástroj se "usadí" na určité zatížení a v něm je dobré ho nechat. O několik příspěvků zpět si můžete přečíst podrobnější vyjádření k zatížení desky.
Tím, že ho přeladíte, nutíte desku stákle znovu reagovat na změnu zatížení. Tato reakce většinou znamená zhoršení výkonu nástroje do doby, kdy se s novou situací vyrovná. U dřeva je to docela pomalý proces.
Pokud hrajete na podladěnou kytaru častěji, než na standardně naladěnou, nechávejte ji tak jak je, nepřelaďujte ji před uložením. Uškodíte ji míň.
Druhá reakce probíhá v krku. To se ale řeší jen případným nastavením výztuhy.
Shrnuto - nástroj se Vám nezničí - ve smyslu mechanické destrukce - pouze nehraje v optimální kondici. Navíc Vaše kytara má masivní pouze rezonanční desku, tedy vliv na zadní desku a luby je nulový.
Tak to jste mě uklidnil. A že má kytara sloužit majiteli a ne naopak, to je vlastně taky pravda
Díky za odpověď. Budu potřebovat vyrobit 12strunnou kytaru s krátkou menzurou, takže až něco našetřím, rád se na vás obrátím. Hodně zdaru v práci.
j.c.p.
Dobrý den, předně musím říct, že máte nádherné kytary, snad si na nějakou někdy vydělám a našetřím, ale zatím je to tak v říši snů
Chtěl bych se Vás zeptat na následující problém, nedávno jsem si pořídil akustiku: AEL30SE se snímačem B-Band® UST™ Pickup. Bohužel nevím, jestli na to měla výměna strun vliv nebo ne, což plánuju zjistit až budu zase struny měnit, ale při hraní přes snímač zní vysoké e tiššeji než ostatní struny. Struny jsem měnil z výrobcem doporučené tvrdosti Light (12) na Custom Light (11). Tohoto problému jsem si všiml náhodu při takovém lehce amatérském nahrávání melodie hrané na strunách e h. Mohla by za tímto problémem stát měkčí sada strun nebo bych se měl spíš zaměřit na snímač/elektroniku? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
výměna strun by mmohla mít vliv, pokud byste měnil struny najednou, tedy všech 6 strun sundám a pak postupně natahuji nové.
V tomto případě se může stát, že se sedlo v kobylce neusadí správně a musí se mu tlakem shora pomoct, aby se srovnalo v drážce.
Nicméně to nebývá základní problém.
Doporučení výrobce o tloušťce strun je míněno ve smyslu maximální povolené tloušťky. Tenší struny budou méně hrát, ale v žádném případě není souvislost mezi nevyrovnaným zvukem snímače a typem strun, pokud mluvíme o standardních sadách.
Předem bych chtěl upozornit, že snímač typu B - Band je velmi citlivý na preciznost usazení v drážce kobylky i na sedlo samotné.Ostatně toto je jedna z negativních vlastností všech kapacitních snímačů. Jde o rovinnost obou dosedacích ploch.
U nástroje v dané cenové kategorii, to je málokdy v pořádku.
Než začne samotná úprava dílů nástroje, je dobré zkontrolovat umístění snímače - jestli náhodou není posunutý od tenkých strun směrem k basům.
První úprava je srovnání spodní hrany sedla, a to do absolutní roviny.
Nepomůže - li toto, musí se přefrézovat drážka v kobylce.
Pokud ani potom není zvuk vyrovnaný, existuje pár vychytávek, které každý kytarář používá, ale to by bylo vysvětlování na dlouho
B Band má, oproti jiným snímačům, ještě jednu podstatnou nevýhodu, a to krátkou životnost. Nejdříve se problém projeví šuměním nebo nevyrovnaností jednotlivých strun, později některé struny přestávají hrát úplně. Některý B Band funguje věky, jiný pár měsíců...
Na druhou stranu B Band nabízí velmi kvalitní, přirozený zvuk a nemá mnoho konkurentů.
Děkuji moc za odpověď, kytara byla na doladění a úpravě dohmatu (broušení kobylky). A snímání se o mnoho zlepšilo. Takže to bylo tak jak jste říkal. S tou životností, jste mě ale moc nepotěšil. Tak se holt budu muset modlit, aby B-band fungoval co nejdéle. OK
dobry den, prosim vas o radu ... uz asi 6 rok mam elektircku gitaru sx stratocoaster vintage,dnes uz nie je v takej cenovej hladine ako pred rokmi ale je to moj oblubeny kusok avšak mam problem. raz som čistil okolie snimačov a snimače a na druhy den som si ju zapojil a namiesto hry počut len šuštanie . vobec neberie tony len chrčí. uz som ksuil všeličo ale neviem ako si s tym pomoct takze čo by to podla vas mhlo byt? dakujem
Dobrý den,
to na dálku nevyřešíme. Předpokládám, jste si mohl při čištění poškodit výstup ze snímače, což je velmi tenký drátek, který při neopatrné manipulaci se snímačem odtrhnete. Ale může to být na trase mezi snímači a výstupem cokoli - potenciometr, výstupní jack, kabel, který se dotýká stínění ....
Konečně to s tím čištěním ani nemusí souviset.
Pokud můžete nástroj dopravit k nám do dílny, zjistíme to velmi rychle ...
Ahoj, hoši.
Tak si tady po delší době čtu a koukám, že dnes tu bylo 165 lidí na stránkách. Jelikož jsem autor fotografií tu se zobrazujících (něco jsem upil) mne tato návštevnost teší. Asi jako objevené vánoční cukroví mé maminky v únoru ve špajzu...zkrátka mám radost. A líbí se mi hlavně: jak tepete dotazy o kombinaci dřev netypických ale o to zajímavějších pro nás laiky. Já bych se to nebál: zkrátka, česká višeň,trochu buku, topolek pěkný, hrušeň a to by bylo aby to nebylo. Nějak to hrát musí! A my se ptáme jak? Nenechme se s odborníky zvyklat a jít ve své linii v před.OBJEVOVAT opuštěné ostrovy kde nahé Tahitanky nahé brnkají na kůru stromů, a jak pak jim to zvesela hraje.
Zkrátka štourejte, třeba se to celé posune a zjistíme, že česká jablon rozstlá u silnice, nakonec hraje nejlépe. A pak ty davy čínanů a amíků nás zbaví veškeré té stromoviny která nám padá na hlavy a děcka když jdou ze školz a bude klid.
Ted jde jen o to, kdo to začne. Nebojme se objevovat, hurá a dobrou, teším se na to!
karle nepij tolik
))) .. zdravím z pardubic!
Ale jen ať pije, za střízliva je to děsně nudnej patron!
Dobrý den,
děkuji za krásné stránky a poučné fórum.
A dotaz: potřeboval bych nazvučit celkem obyčejnou kytaru, 12-ti strunku Ibanez V7212E pro občasné hraní v kapele - taková amatérská muzikantská všehochuť. Celkem mne zaujali snímače firmy Shadow.
Vybíral jsem mezi aktivní piezo verzí s elektronikou v kolíku pro zavěšení řemenu - některý Nanoflex. Potom mě ovšem upoutala i verze Nanomag. Později jsem dospěl k tomu, že by nebylo od věci mít na kytaře i nějaké ovládací prvky, protože kapela nebude mít při vystoupení nikdy žádného zvukaře. Kombinací toho všeho to ovšem dospělo až k modelu SH Performer Doubleplay. Je to tedy přínosná kombinace? Má význam si připlatit? Nebo se oproti klasickým piezo verzím příliš neliší (v souvislosti s obyčejnou kytarou)? Například oproti Nanoflexu od Shadow nebo Matrix Infinity od Fishmana?
Děkuji za Váš názor.
Dobrý den,
záleží na úhlu pohledu.
Osobně bych volil ušetřit na lepší kytaru a potom se zamýšlet nad kvalitním snímáním.
Snímač, v ideálním případě, má pouze zesílit zvuk nástroje. Jakmile uvažujete ve smyslu - špatný zvuk opravím elektronicky - budete zklamán. Korekce na kytaře neslouží k vytvoření ale pouze k lehké korekci zvuku. Pustíte - li do předzesilovače nekvalitní zdroj, nekvalitní bude i výstup, bez ohledu na to, jak dobrý předzesilovač je.
Shadow Doubleplay je zvukově povedená záležitost, pro muzikanty zvyklé na klasické piezo snímání, může být nezvyklá nižší dynamika.
Pro Váš případ bych se rozhodoval mezi snímáním bez korekcí - např. zmíněný Fishman Infinity, L. R. Baggs Element active nebo Shadow Nanoflex a mezi např. Fishman AX7 Onboard Blender, kde je skvělý poměr kvality a ceny (cca 4 000,- Kč), osazený mikrofon bych pojal jako bonus, který asi nevyužijete kvůli zpětné vazbě.
Děkuji za tipy, prošel jsem si to, pravděpodobně z toho něco vyberu.
Dobrý den,
ještě jednou bych potřeboval poradit.
Trošku jsem přehodnotil strategii výběru - uvedené snímače jsou
zcela jistě kvalitní, ale pro mne mají jednu nevýhodu, a to tu, že jsou dražší než samotná kytara. Prošel jsem si prodejny s kytarami a sledoval, jaké snímače jsou osazeny v kytarách mé cenové kategorie. Docela hojně se vyskytovala značka Fishman, a to typy: ION+, Aero, Aero+. Asi něco takového by se mi líbilo. Trochu jsem pohledal a kupodivu by se daly koupit v ceně kolem $45 i s dopravou. Cena až podezřele nízká. Ale nerozumím tomu snímači. Většinou je psáno piezo. Ale na obrázcích to vypadá spíše jako kousek stíněného kablíku. Někde u popisu jsem zase našel "koaxiální snímač Fishman Sonicore pod kobylkou". Podle vzhledu bych tomu i věřil, že to bude něco "koaxiálního". Jak se to ale montuje? Nemá ta prodávaná kytara s tímto systémem nějakou speciální kobylku, do které je to zabudované? To by znamenalo, že to vlastně nejde jednoduše přidělat k normální kytaře? Že by byla nutná výměna kobylky? Nebo je to nějak jinak?
Pokud s tím máte nějakou zkušenost, budu vděčný i za krátkou odpověd.
Děkuji.
Dobrý den,
vybrané modely jsou se snímačem kapacitním. Žádná zvláštní instalace v principu není potřeba, ale je pár triků, jak snímači při instalaci pomoct k lepšímu zvuku. Nicméně to by mělo být obsaženo i v návodu.
Jinak se jedná o pěkný Čínský nebo Korejský výrobek, který kromě loga nemá s Fishmanem moc společného. Nejde o padělek, ale o lacinou verzi, využívající, pravděpodobně, konstrukci starých modelů Fishmana.
Objevuje se na spoustě levnějších kytar a nějak funguje, ale parametry jsou odpovídající ceně a hlavně zemi původu.
Původně se na trh tyto modely nedodávaly a sloužily pouze pro OEM zákazníky.
Zkuste www.hns.cz. Myslím, že se stále ještě zabývají distribucí Fishmana z Asie. Před časem jsme něco podobného kupovali pro servis právě od nich.
Děkuji za odpověď, tak nějak jsem to tušil. Ale řekl bych, že to bude přiměřené kvalitou a i cenou té mé kytaře. Asi to zkusím. Tyto snímače jsou docela hodně osazovány do běžných kytar i dneska (a zajímavé je, že jsem je viděl i u kytar třeba za $1.000), tak myslím, že mému účelu to vyhoví.
Ještě jednou děkuji za cenné rady a přeji hodně úspěchů a radost z práce.
Tak bych to celé uzavřel a objasnil, kdyby se někdo chtěl vydat podobnou cestou. Nakonec jsem zvolil Fishman Aero+, cena i s dopravou 816,- Kč. S firmou Fishman to má společného to, že je to opravdu Fishman, není to nic staršího, ale současný model.
V balení bylo vše kromě jakéhokoli návodu, což mě mírně zaskočilo. Přestože jsem moc nevěřil, napsal jsem na podporu Fishmana, zdali by mi nemohli pomoci. Téměř okamžitě přišla odpověd i se vším, co jsem potřeboval - to byl tedy šok. Také mně vysvětlili, jak se věci mají: modely CT4, Aero a Ion (a jejich varianty) jsou dodávány pouze výrobcům kytar, nejsou volně prodejné, a proto nejsou uvedené mezi jejich produkty na www stránkách. Proto také, pokud jsem tento produkt získal např. na šedém trhu někde na eBay v asijské oblasti (přesná trefa), tak tam chyběly jakékoli instalační informace. Přesto mi poslali kompletní návod k použití i veškeré montážní instrukce, které poskytují výrobcům kytar.
Nepíši to proto, abych naváděl ke stejnému postupu, asi to není vůči výrobci zcela čisté, ale je to také možnost. Kdyby mi peníze nechyběly jinde, normálně bych asi investoval do Fishman Matrix Infinity. Ovšem vzhledem k použití a obrovskému finančnímu rozdílu jsem se rozhodl takto.
A firma Fishman u mě tímto přístupem hodně získala, i když je to možná jen o tom jednom člověku, který se mnou komunikoval. Ale z jednotlivých lidí se skládá obraz celé firmy
.
Dobrý den,chtěl bych se zeptat na cenu el.kontrabasu a na menzuru nástroje, nepročetl jsem celé forum tak se předem omlouvám jestli jste již na tuto otázku odpovídal s pozdravem PéKá
Dobrý den,
menzura u el. kontrabasu je volitelná. Standardně používáme 105 cm, ale ve většině objednávek přizpůsobujeme menzuru, krk a rozteče strun současnému nástroji zadavatele, aby bylo možné nástroje bez problému střídat.
Ceny jsou stejné pro malý i velký model kontrabasu.
Základní cena je 45 000,- Kč - snímání piezo. V případě použití duálního snímacího systému - piezo + magnetický snímač + aktivní směšovač - 50 000,- Kč.
Na e-mail Vám zašlu detailnější rozpis cen jednotlivých položek.
Dobrý den
chtěl bych se zeptat jak by podle Vás zněla kytara která by měla tělo z olše a vrchní desku z ořechu (evropského).A lze použít na krk nějaký jiný materiál než javor a mahagon? Třeba švestku nebo jabloň? Kytara by byla tvaru Telecastr.
Předem děkuji za odpověď
Dobrý den,
tato kombinace materiálů není zcela běžná, proto nelze vycházet ze zkušenosti výroby mnoha kusů. Berte tedy následující, jako můj názor, ne jako obecné dogma.
Olše poskytuje vyvážený zvuk se středním množstvím vyšších harmonických a středně dlouhým sustainem. Nástroje s olšovým tělem mají středový, dobře se prosazující zvuk. Použitím ořechové vrchní desky se zvuk zjemní - změkčí, nabyde sustain. Nástroj nebude žádný rockový dravec ...
Na kytary se častěji používá tvrdší vrchní deska a měkčí tělo, aby nástroj získal brilanci a průraznost. Pro použití na hudební nástroje se mi jeví olše a ořech jako podobně tvrdé materiály. Tuto kombinaci bych použil spíš u basy.
Na elektrickou kytaru není Česká olše právě nej materiál. Raději používáme Americkou olši, která je více homogenní, tvrdší, tónově vyváženější, zvukově se lépe prosazuje v kapele.
Na vrchní desku velmi často javor.
Krk je u kytary velmi důležitý, pokud člověk nesleduje konkrétní cíl, je lépe držet se klasiky - javor, mahagon. Tyto materiály spojují mechanickou pevnost a rozumnou váhu s určitou tónovou charakteristikou.
Z Českých dřev bych se držel javoru ...
Použít lze i olši nebo buk - ekonomické důvody nejlevnějších výrobců, ořech - spíš akustické nebo basové kytary.
Ovocné dřeviny nejsou dobře dostupné, takže je málokdo používá. Zkušenost je minimální.
Obecně platí, že nástroje z Českých dřevin jsou buď zvukově neprůrazné nebo dobře hrající, zato nesnesitelně těžké
Lípa, topol - snad na metalové kytary, jinak nezajímavé, jasan, jilm, ořech - těžké. Někde mezi lze zařadit javor. Ale opět je vhodnější pro basy, na kytaru je hodně agresivní.
Vyloženě skvělý materiál u nás neroste ...
Dobrý den,
mám jeden dotaz. Děláte úpravy hmatníku typu scalloping?
Jestli ano, mohl byste mi zde napsat, na kolik by tato úprava přišla při scallopování celého hmatníku osazeného 22 pražci (varianta javorový hmatník, ale i palisandrový nebo ebenový)? Děkuji.
Málem bych zapomněl, mělo by se jednat o kytary značek Fender a Gibson...
Dobrý den,
tuto úpravu jsme přestali nabízet, protože při dodatečném zásahu do hmatníku není možné dodržet čistotu zpracování.
Pokud se scallop dělá už při výrobě kytary, je technologie zpracování odlišná, hmatník je tedy možné začistit bez kompromisů ještě před pražcováním.
Navíc odpadá riziko poškození laku na krku či nástroji ...
Dobrý den,
mohu Vás obtěžovat s poněkud teoretickým dotazem? Zajímalo by mne, jak lze FYZIKÁLNĚ (prostě na úrovni objektivního světa, ne pocitů) vysvětlit fakt, že se nástroje po určité době používání tzv. rozehrají, zkrátka začnou jakoby hrát líp. Co se vlastně v nástroji a s nástrojem děje, nebo by se dít mělo? A není to jen subjektivní pocit, kdy si majitel na nástroj zvykne a jemně mu přizpůsobí svůj styl hry?
Díky
Dobrý den,
určitě nejde jen o pocit a má to i jasné vysvětlení.
Dřevo jako materiál má snahu odolávat zatížení, tlakům, tahům, atd.
Funguje to tak, že buňky dřeva se při změně stavu - zde tedy napnutí strun na nový nástroj - přeskupí tak, aby se materiál nemohl deformovat a vzniknou jiné buněčné vazby. Po určité době používání nástroje se vazby buněk - vlivem vibrací a zatížení tahem strun - uvolní a ustálí se ve stavu, kdy je nástroj schopen odolávat napětí strun ale zároveň jsou buněčné vazby natolik volné, že nástroj nebrzdí.
V případě, že buněčné vazby ztratí pevnost (stejně jako u člověka např. v případě stárnoucí kůže), dojde k deformaci rezonanční desky a znehodnocení nástroje - i když na něj mechanicky ještě lze hrát, zvuk je nekvalitní.
Další efekt "rozehrání" je odůvodnitelný doschnutím všech lepených spojů a jejich lehkým "přizpůsobením se" novým podmínkám - tah, vibrace, ...
Nezanedbatelné jsou i procesy v laku. U materiálů tvrdnucích fyzikálně ( nitro, šelak, ...), stejně jako u chemicky tvrzených laků ( polyuretan, polyester, kyselinotvrdnoucí, ...) dochází dlouhodobě k vytěkávání zbytků rozpouštědel a současnému dotvrzování, a to v řádu měsíců. Vytvrzený lak potom brzdí rezonanční desku méně.
"Doschnutí" tedy můžeme - i když ve velmi omezené míře - pozorovat i na překližkových nástrojích, které svůj zvuk také v průběhu času mění.
S dřevem to ale nemá nic moc společného.
Mimochodem - pokud nástroji razantně změníte vlhkost prostředí ( na dobu dnů a více ), buněčné struktury buď vodu nasáknou nebo naopak pustí - podle toho, zda se vlhkost sníží, či zvýší - můžete pozorovat, že zvuk nástroje se zhorší. Ve chvíli, kdy se dřevo vypořádá s novými podmínkami, vrátí se i původní zvuk nástroje.
V důsledku se uděje něco podobného, jako při prvním zatížení nástroje strunami, i když z jiného důvodu. Opět se změní buněčná struktura a vazby.
Nicméně tento pokus nedoporučuji - zahrávali byste si se svým nástrojem a nemusel by Vaše pokusy pochopit správně...
Dobrý den,
uvažuji o výměně krku na své base (klasika jazz bass, 4 struny, 4 šrouby do těla, nulťák 1 1/2). Chci se zeptat, zda berete i takovéhle "vylepšovací" zakázky a zda děláte i jiné varianty krku kromě klasické kombinace rock maple + palisandr, event. speciální povrchové úpravy(tzv. "gun oil tint" apod.)? Dále by mě zajímalo na kolik by to vyšlo
a jaká by asi byla čekací doba?
Díky
Honza
Dobrý den,
občas to děláme, ale pouze u dobrých nástrojů - bohužel nepíšete, o jaký nástroj jde. Asijské skvosty nechceme řešit.
Materiál i povrchová úprava je na dohodě a možné je téměř cokoli.
Časově minimálně 2 - 3 měsíce, cena záleží na materiálu a povrchové úpravě. Mluvíme - li o JB javor/palisandr cca 4 500,- Kč.
Díky za odpověď. Nástroj jsem zapomněl uvést
Takže jednalo by se potenciálně o Lakland Skyline "Joe Osborne". Je to sice Asie (Korea) ale kvalitou někde jinde než Squiery z Číny apod.
No na dobrých nástrojích se zase nemusí měnit krky ...
.
Ale Lakland bychom ještě mohli pořešit bez následného znovuvysvěcení dílny
Dobrý den, rád bych se zeptal, kolik by stála výroba elektroakustické kytary Super Jumbo. Poslední dobou více preferuji zvuk polomasivních nástrojů. Tahle kytara by měla být: horní deska - smrk, luby a zadní deska javor (samozdřejme dýha), palisandrový hmatník i kobyla, vlastní tvar hlavice i kobylky, barevné úpravy - lemování těla, krku i hlavice, perlěťové intarzie (hmatník - "žiletky", hlava - nápis), plastický pickguard, nitrolak, chrom. mechaniky Gotoh, snímání okolo 4 000,-. Celkově by měla kytara připomínat Gibson J-200 jako je zde -
odkaz Děkuji
Dobrý den,
základní cena polomasivu SJ 16 000,- dýhá fládrovaný javor 1 500,- vlastní hlavice + kobylka 1 100,- perleťová intarzie 1 500,- - 2 000,- dle typu, lemování krku a hlavice 500,- nitrolak 2 000,- případně moření 2 000,- pickguard - cená podle konkrétního materiálu, museli bychom upřesnit - cena od několik set po několik tisíc, mechanika Gotoh chrom 1 000,- - 1 500,- dle modelu, snímání L. R. Baggs Element Active 3 500,-, Fishman Matrix Infinity 4 000,- Fishman Prefix 4 800,-.
Pokud byste si chtěl takový nástroj přehrát, máme tu nové SJ smrk sitka/kanadský fládrovaný javor.
Myslím, že byste si celomasiv oblíbil