Forum:

  • Pokud chcete zaslat odpověď na Váš příspěvek e-mailem, vyplňte, prosím, kolonku "e-mail".
  • Nepravdivé a urážlivé příspěvky budou smazány!
Jméno
WWW
E-mail
Kontrola Vyplňte číslici: pět
Text :-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
B | U | i  | link


Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

Dobrý večer.
Děkuji za odpověd. Šlo v podstatě jen o zvědavost těchto dvou materiálů . Jak ony zmíněné fungují. Se zvukem jsem v rámci cenových možností spokojen. Jinak má představa zvuku je David Gilmour.
Navíc sem dnes zjistil další věc- nedostatek- . A to že mi kytara neladí na dvanáctém pražci na žádné struně.
Když třeba zahraji prázdné basové E , tak je vše v pořádku, pak zahraji hned F a to už mi ladička ukáže jako téměř Fis. Jde o ladičku BOSS TU 80.
Nemohl by jste mi poradit kde je zádrhel ? Děkuji moc.
Odpověď | X | 10.02.12, 19:21:55
Dobrý den,
nevím jak Norman, ale jelikož je to firma vycházející v technickém řešení z nástrojů Seagull, tak předpokládám, že dělají stejnou chybu, a to při vyměření pozice kobylky, kde nepoužívají kompenzaci menzury.
Většina kytar Seagull má sedlo kobylky v čisté menzuře, tzmn. že vzdálenost 0. - 12. pražec = 12. - sedlo.
Pro správné ladění musí být vzdálenost 12. - sedlo větší.
Konkrétně u E1 + 2,5 mm u E6 + 5 mm.

Předělávali jsme už hodně těchto nástrojů a chyba se objevuje u levných i drahých řad, ale jde to napravit.
Některé z kytar Seagull fungují správně, takže zřejmě lidský faktor při výrobě :-D
Ladění nástroje je třeba zkoušet při nákupu, tyto problémy se nevyhnou ani renomovaným výrobcům i když to bývá spíš vyjímka.
Odpověď | X | 15.02.12, 10:03:30
Dobrý den,
mám elektrickou kytaru Gibson SG pořízenou z bazaru. Kytaru mám
seřízenou , má seřízené oktávy . Mám ale potíže s intonací a to
a na struně g. V první ,druhé a někdy třetí poloze je kytara nad
tónem o několik centů. Chci se zeptat jestli se s tím dá něco udělat .
Kytaru bych Vám připadně přinest ,již jsem u Vás jednou byl.
Díky za odpověď.
Odpověď | X | 10.02.12, 02:10:02
Dobrý den,
struny h a především g jsou obecně komplikované ( špatný poměr průměru struny vůči jejímu napětí ) - pokud používáte neopředené g, neladí téměř nikdy.
V případě, že používáte silnější struny, vyzkoušejte opředené g.

Pokud je struna nad tónem v části hmatníku u hlavice, bývá řešením úprava drážek 0. pražce - špatný úhel, málo propilované. Ne vždy to zafunguje, ale nic jiného s tím dělat nejde...
Dalším krokem - obecnějším - je výměna za 0. pražec např. od Earvany, kde jsou kompenzace.
Ani to ale nemusí být zaručený recept, protože jde i o to, jakou metodou je menzura nástroje rozpočítávaná a zda počítá s nějakou kompenzací přímo ve výpočtech. Pak kompenzace 0. pražce nemusí být 100% řešením.

Majitelé Gibsonů bojují s laděním často ( mimo jiné k tomu přispívá i kratší menzura ) - nevím zda to funguje, ale zapřísáhlí Gibsonisté se dušují, že struny od Gibsona problém zásadně řeší. Může to být pravda, sady strun se koncipují různými způsoby a poskládat dobrou sadu je know - how každé z firem. Jde přitom o materiál, průměr a tvar jader vůči opředení, volba napětí struny při výrobě, vyvážení tahu jednotlivých strun v sadě, ....

Samozřejmě se můžeme pokusit potíž vyřešit.
Odpověď | X | 10.02.12, 10:42:43
Velice děkuji za odpověď.
X | 11.02.12, 18:28:22
Musím zareagovat že i já mám u SG standard gibsona problém se strunou G kde mi tahá uši a už mi to fakt vadí. Nechtěl jsem to řešit Earvanou protože je to veliký zásah do kytary. Rád bych se tu dozvěděl jestli pan Jandák svůj problém s bodem G vyřeší ;-)
X | 16.02.12, 09:42:50
Dobrý podvečer přeji. Chci se zeptat na základě pročítání tohoto poučného fora, jestli by co se kombinací dřevin týče,neseděla více slonová kost na sedlový a nultý pražec než materiál TUSQ ?
Jedná se o dřeviny vrchní deska smrk, zadní a luby fládrovaný javor.
Nemyslíte si že tato kombinace má již dost výšek sama o sobě?
Lepe řečeno, co by jste použil vy ? :-)
Děkuji.
Odpověď | X | 07.02.12, 18:41:06
Dobrý den,
javor rozhodně nepatří k dřevinám, které mají nadbytek výšek - mluvíme - li o akustických kytarách.
Použití obou materiálů je otázkou spíš vkusu, než nějakého zásadního zvukového zlomu.
Osobně mám radši kost, protože zní přirozeněji, ale zákazníci bývají příznivci TUSQu, právě pro vyšší podíl cinkavých výšek.
Čeho chcete ve zvuku dosahnout musíte vědět Vy, rozhodně ale nečekejte, že budete mít jiný nástroj pouhou výměnou sedla a 0. pražce.
Jako ve většině případů, týkajících se hudebních nástrojů, platí, že jde o subjektivní pocit, nikoli o obecně definovatelnou záležitost, ve smyslu smrk + javor = kost...
Takový nástroj jde postavit na mnoho způsobů a vždycky bude hrát úplně jinak.
Popřemýšlejte o tom, co Vám ve zvuku chybí nebo Vám naopak vadí a pak se rozhodněte.
Oba materiály jsou funkčně rovnocenné.
Odpověď | X | 10.02.12, 10:26:06
gravatar .:. Radek | mail
Dobrý den, trápí mě vysoký dohmat u akustické kytary- dreadnought. Můžete mi prosím blíže popsat, jak snížit dohmat(0pražec-kobylka, prohnutí krku) popř odkaz, kde je to detailně popsáno? Tzn. kolik upilovat, jak naměřit prohnutí krku abych po natažení strun nemusel podkládat kobylku atd...
Díky předem za odpověď. S pozdravem Radek Duda8-|
Odpověď | X | 07.02.12, 18:31:06
Dobrý den,
Google neuspokojil? :-D

odkaz

To je takový rozumný návod.

Nicméně, pokud to neumíte a nemáte potřebné nářadí, zahráváte si s tím, že rozhodíte nástroj tak, že nebude fungovat o nic líp a Vaše nervová soustava bude znatelně narušena :-D
Doporučuji svěřit zákrok někomu, kdo to umí. Nejde o nic světoborného, ale přece jenom to zas není úplně hobby záležitost.
V případě, že požadujete opravdu dobrý výsledek, bývá zapotřebí pohrát si i s přerovnáním pražců, a to už doma neuděláte...

Jinak - každý nástroj musíte nastavit s ohledem na použité struny, styl hry a stav samotné kytary. Univerzální hodnoty zpravidla nelze brát doslovně, ale pouze jako vodítko.
Odpověď | X | 10.02.12, 10:15:00
gravatar .:. Petr | mail
Dobry den.
jak se stavite k ozvuceni celolubove kytary, aby z ni sel pokud mozno co nejvernejsi akusticky zvuk pro podiove hrani? Jaky typ snimace/kombinac snimacu - piezzo kameny, nalepovaci snimac/-ce, elektromagneticky snimac pro akusticke kytary... Zkousel jsem maly mikrofon na husim krku, ale pro zpetnou vazbu to nebylo pouzitelne, pouze pri velmi nizke hlasitosti.
Dekuji. Skvele forum!
Petr
Odpověď | X | 06.02.12, 17:47:51
Dobrý den,
alespoň nějaké informace, prosím :-D
Gibson CES se zvučí trochu jinak než akustické Benedetto.
Odpověď | X | 07.02.12, 10:08:29
gravatar .:. Petr | mail
Hofner New Prezident.
Dekuji
Petr
Odpověď | X | 10.02.12, 18:20:42
Dobrý večer,
s Höfnerem budete muset trochu experimentovat, protože to není nástroj úplně bez komplikací.

Moc bych si nesliboval od kontaktních ( nalepovacích ) snímačů, ty fungují pouze na malém procentu nástrojů a zdůrazňují veškeré nedokonalosti ve zvuku nástroje.
Zvláštní podkategorií by mohl být systém od Shadow, původně určený pro Gypsy kytaru - Pickups for Maccaferri-Guitar. Je to kapacitní snímač Nanoflex s předzesilovačem. Ubere ovšem na samotném akustickém výkonu nástroje, protože se instaluje pod nožky kobylky.

Snímače v kobylce - piezo - mají celkem akustický zvuk, ale jsou velmi náročné na použitý aparát. Snadno se Vám stane, že s běžným lampovým kombem bude sejmutý zvuk převýškovaný bez nižších frekvencí - nicméně vhodná volba je Fishman Archtop Guitar Pickup a některé z lepších akustických komb k tomu.
Od jiných firem jsme zatím nic moc kvalitního neslyšeli....

Klasické ozvučení je magnetickým snímačem, v tomto případě nejlépe plovoucím.
Benedetto - ostřejší zvuk, nemyslím, že je to ideál pro swingaře, ale pro modernější styly by určitě vyhověl.
Kent Armstrong hand made serie - zde je několik možných snímačů, které jsou uznávány jako ty nejlepší - Adjustable Floating PAF, Floating Single Coil, 2-D Micro-Humbucker, SmoothTop Floating Humbucker. Posledně jmenovaný je asi nejblíž akustickému zvuku, pak Floating Single Coil.
Ostatní firmy opět žádná sláva, alespoň co jsme měli možnost vyzkoušet....
Pokud tedy nepokukujete po cenových relacích v řádech desítek tisíc. Pak jednoznačně De Armond model 1100 - staré a stále nejlepší, popř. některou z nových replik - o málo lacinější.

Pro nazvučení mikrofonem na husím krku musíte mít vhodný mikrofon - dobře se chovají DPA. Většina ostatních jde do vazby velmi brzy.
I tak ale záleží hlavně na nástroji samotném. Některé kytary budou dělat problém vždycky...

X | 10.02.12, 18:57:50
Dobrý den, moc děkuji za odpověď, promyslím to.
Ještě bych rád vyřešil ochranu laku při hře trsátkem, myslím že se tomu říká picguard.Líbilo by se mě něco, co se dá přilepit jako adhezivní folie tak aby to lak nepoškodilo a dalo se to snadno sundat - nemáte radu :-) ?
Děkuji
Hezký den K.A.Holiday
Odpověď | X | 06.02.12, 16:07:46
Dobrý den,
pro nástroje kde nepasuje standardní samolepicí pickguard se dá použít průhledná folie od d. c. fix.
Nepočítejte ale s tím, že by bylo možné chránič po čase odstranit.
Lak pod ním zůstane světlejší, a to i u starého nástroje.

Mimo jiné všechny pickguardy ubírají vyšší harmonické...
Odpověď | X | 07.02.12, 10:06:39
Dobrý den,

díval jsem se na snímače od pana Šlapáka a cena je opravdu neskutečná (pokud tedy nabízí tu Vámi inzerovanou kvalitu). Nicméně jsem se dočetl, že vyrábí pouze snímače (až na některé basové) s keramickými magnety... Slyšel jsem, že ty keramické jsou, když to řeknu hodně laicky "spíš do tvrdší muziky", tak mě začalo zajímat, jak to vlastně je," co je na co" je podle Vás nejlepší. Uvažoval jsem o tom osadit ten Sheraton, na který jsem se Vás nedávno ptal...

děkuji mnohokrát, Tomáš Zápotocký
Odpověď | X | 06.02.12, 01:43:51
Dobrý den,
abych řekl pravdu, kytarové snímače od SBS jsme už dlouho neosazovali, takže si nepamatuji, co měly za magnety, nicméně požadavek byl na snímače podobné Gibson ´57 a také tak hrály.
Webové stránky nejsou často aktualizované, takže může být, že informace nejsou kompletní...

Na basové nástroje používáme SBS snímače s Alnico magnety, takže v nabídce Alnico určitě je. Možné ale je, že není k dispozici vhodný rozměr pro kytarový snímač.
Zkuste se s panem Šlapákem domluvit telefonicky, určitě Vám doporučí vhodný typ snímače. Domluva s ním je opravdu nadstandardní.

Obecně se keramika používá pro tvrdší styly, magnet je ale jen část konstrukce. Záleží na celkové koncepci.
Odpověď | X | 06.02.12, 10:01:11
Dobrý den,
rád bych se Vás zeptal na výměnu nultého pražce a kobylkového plátku, na kytaru: Yamaha APX 9 NA.
Zajímalo by mě jaký materiál je lepší ? kost nebou mělá slonovina TUSQ
Je tato úprava možná u Vás a za jakou cenu?
Děkuji za odpověď K.A.H.
Odpověď | X | 04.02.12, 15:00:22
Dobrý den,
každý z materiálů má jiné zvukové vlastnosti - nelze říct zda horší či lepší - i když to není úplně něco jiného, poznáte změnu....
Vzhledem k typu nástroje bych asi zvolil kost, která má vyrovnanější zvuk. TUSQ se používá především pro posílení výšek, ale těch bude mít APX až dost. Pokud se to přežene, nástroj je hodně "uječený".
Kost je zvukově teplejší, což by APX sedlo spíš.
Mechanicky moc rozdíl nepoznáte...
Cena za oba díly je 1 000,- Kč, v ceně je kompletní přeseřízení nástroje.
Odpověď | X | 06.02.12, 09:44:23
Dobrý den,
mám elektrickou kytaru Gibson SG pořízenou z bazaru. Kytaru mám
seřízenou , má seřízené oktávy . Mám ale potíže s intonací a to
a na struně g. V první ,druhé a někdy třetí poloze je kytara nad
tónem o několik centů. Chci se zeptat jestli se s tím dá něco udělat .
Kytaru bych Vám připadně přinest ,již jsem u Vás jednou byl.
Díky za odpověď.
Odpověď | X | 10.02.12, 02:07:30
Dobrý den, zjišťuju možnosti renovace starší bezpražcové el.baskytary Jolana Superstar: má podélnou prasklinu těla vpředu i vzadu (potřebuje zbrousit, vytmelit a nově odýhovat), potřebuje novou elektroniku (původní snímače jsou poruchové, potenciometry za 30 let taky neomládly) a ideálně nový hmatník (palisandr) s vyznačením tónů pro délku 864mm, a uživit chrom na kování.
Pokud se i tímto zabýváte, jak by taková práce vyšla přibližně cenově (bez elektroniky) a v jakém termínu ?
Děkuji předem za odpověď, MK
Odpověď | X | 04.02.12, 10:02:37
Dobrý den,
pokud nejde o opravdu citovou záležitost, nepouštěl bych se do takové renovace.
Nástroj bude líp vypadat a o něco líp hrát, ale luxusní basa to nebude.
Cena uvedených oprav je 10 000,- - 15 000,- Kč, je třeba nástroj vidět. Termín 3 - 4 měsíce.
Odpověď | X | 06.02.12, 09:50:54
Dobrý den,

nedávno jsem si koupil kytaru Epiphone Sheraton ll, korejská výroba, rok 97 a fabrika Samick, barva ebony. Máte s tímto druhem nástroje z tohoto období nějaké zkušenosti?

Nedokážu rozpoznat materiál centrálního bloku, ani se mi nepodařilo to nikde vygooglit, ale zvuk je možná také díky snímačům hodně konkrétní a barevný, ale zkušenost s jinou pololubovkou nemám, tahle je moje první.

Při pohledu dovnitř nástroje se centrální blok zdá být nesprávně napasován na zadní desku, což bych asi hodnotil jako lajdáctví, ptz současné Sheratony to nemají. Každopádně mě zajímá, jestli to může mít nějaký významnější dopad na zvuk a jestli se s tím případně dá něco dělat?

Děkuji Vám a přeji hodně štěstí, Tomáš
Odpověď | X | 03.02.12, 00:00:28
Dobrý den,
Sheratonů se pohybuje spousta - byla to jedna z prvních dostupných pololubovek za akceptovatelnou cenu v ČR.
Co bylo použito jako materiál bloku netuším, možná kdybychom nástroj měli v ruce ...
Podle toho, co měl výrobce k dispozici v dané zemi se měnily i materiály - Epiphone vyráběl v různých destinacích a továrnách stejné modely - viz. Epiphone Les Paul made in Delicia Hořovice z olše namísto původního mahagonu :-D
U Korejské produkce to bývaly různé dřeviny podobné mahagonu.

Napasování bloku na desky je jeden z důležitých aspektů, který určuje kvalitu zvuku.
Špatné napasování opravit nejde. Otázkou je, v jakém rozsahu jsou nedostatky - často se stává, že blok má "strženou hranu" a tváří se jako nenapasovaný. Ve skutečnosti pak nesedí pouze na obvodu a na zvuk to pak vliv reálně nemá.
Pokud Vás to uklidní, nejen že Sheratony nebývají nic moc napasované ani dnes, ale ani Gibson si moc neláme hlavu s kvalitou provedení.

Protože u tohoto typu nástroje je blok nejdůležitější část nástroje, jeho provedení a volba materiálu je určující pro výsledný zvuk a samotný nástroj definuje. Materiál krku a snímání pak jen dotváří základní charakter.
Kvalitní nástroj by měl mít silný základní tón bez velkého množství vyšších harmonických. To v praxi znamená bezproblémové uplatnění v kapele. Hodně barevné nástroje jsou hezké na domácí hraní, ale v kapele se ztrácí.
Obecně nejvíc kytaristů preferuje javorový blok - javor sám o sobě není schopen zahrát nejvyšší harmonické ale zato má velký potenciál na středových frekvencích, které k tomuto druhu nástroje patří ( Gibson většina, ne - li všechny drahé řady, Ibanez John Scofield, ... ).
Dalším používaným materiálem je mahagon - většinou levnější řady Gibson - zvuk je víc nabasovaný, o něco barevnější s dlouhým sustainem - pro jazzové hraní ne příliš vhodná volba. Uplatní se v rockovějších projektech, ale dobře provedenému javorovému nástroji většinou nestačí ;-)
My jsme pro tento účel - rock, jazz rock, pop - nahradili mahagon olší, která je barevná, má hutný základní tón, ale narozdíl od mahagonu nemá tolik basů, tím se také omezuje riziko zpětné vazby.

Asijské nástroje většinou sází na pórovité lehké materiály s dlouhými vlákny, které mají hodně barevný zvuk s dlouhým sustainem a tím pádem se zákazníkovi zvukově líbí. Bohužel jejich použitelnost, ve smyslu prosazení se v kapele, je velmi problematická až nemožná :-) - tón je tenký, nevýrazný.

Ještě k Sheratonu - pokud jsou tam původní snímače, tak vyměnit. Epiphone používá horší snímání než nejlevnější Čínské firmy.
Jestli počítáte s tím, že si nástroj necháte delší dobu, uvažujte o Gibson´57 popř. 490/ 496 nebo o Seymour Duncan SH2 / SH4.
Pokud netrváte na značce, zvolte SBS od pana Šlapáka - řada určená pro LP - snímače téměř totožné za výrazně lepší cenu. :-D
V každém případě bych tento nástroj pojal jako startovní model pro seznámení se s pololubovkou. Výměna snímání, popř. hardware, umožní nástroj smysluplně používat. Úpravy zvuk vylepší, ale nedostatky úplně neodstraní...
Odpověď | X | 03.02.12, 10:39:48
děkuji mnohokrát za odpověď, líbí se mi, že je vidět, jak svojí práci berete vážně a jak je nemožné vás nachytat na švestkách :-D tohle fórum je super! ;-)
X | 03.02.12, 11:01:21
... ale možné to je, musíte se snažit :o)
Odpověď | X | 06.02.12, 09:51:28
Dobrý den.

Se zájmem jsem si přečetl všechny vaše rady ve fóru, protože jsem v invalidním důchodu a zajímá mne výroba i oprava kytar. Informuji se na netu a věnuji tomu dost času. amatérsky jsem se rozhodl začít nenáročnými nástroji (co do ceny) abych se nejdříve naučil řemeslným zručnostem a postupům, jak to jen jde. Přesto jsem nepochopil (a to je má otázka na Vás), jestli se obouzvratná výztuha krku do kytary taky lepí na jeho koncích, nebo jen osazuje, utlumí silikonem a potom se uzavře její kanál hranolkem.
Další dotaz směřuje ke zkušenostem, které pravděpodobně máte s dodávkami materiálu z www.stewmac.com. Chtěl bych jen vědět, jestli při nevelké objednávce není poštovné příliš veliké.
Budete-li tak hodný, prosím o vaši odpověď.

Děkuji.
P.S.: Děláte krásné kytary. Radost pohledět :-) A asi i hrát a slyšet. Možná by mohl autor vašich stránek občas připojit k té které kytaře zvukový soubor. Ale uznávám, že by to bylo asi přespříliš časově náročné.
Odpověď | X | 30.01.12, 15:51:36
Dobrý den,
obouzvratná výztuha klasického typu, kterou můžete koupit ve většině obchodů s materiálem pro kytaráře, se vkládá do drážky pod hmatník, nijak se nelepí a už vůbec ne silikonem.
Silikon patří do koupelny a ne na nástroj, byť si to některé firmy nemyslí a vesele ho používají, asi pro jeho dobré tlumicí vlastnosti ;-)

Existují i dvouzvratné výztuhy, které se vkládají do prohnuté drážky a jejich průhyb se fixuje dřevěným hranolkem, vlepeným zpět do drážky.
Necháváme si je vyrábět na zakázku, protože jsou lehčí než průmyslově vyráběné, ale nevím, zda jsou ke koupi v obchodech...

Na stewmac.com se Vám po volbě "checkout" nabídne možnost volby lokalizace "international", po kliknutí zvolíte zemi a kalkulátor Vám spočítá náklady na přepravu. Pak teprve potvrzujete objednávku. Nic levného, ale jsou spolehliví a některé věci jinde nekoupíte...

Zvukové soubory zvažujeme, ale aby to nebyla kvalita "mobilní telefon z YouTube", vyžaduje to hodně času a také peněz...
Odpověď | X | 31.01.12, 10:09:03
Dobry den
Rad bych se zeptal , jestli byste mi mohli zhruba popsat zpusob opravy praskleho krku u kytary. Ptat se na to jestli to dokazete, je jisteze scestne. Protoze jste profesionalove. A podezrivat me z konkurence taktez. Jako profesional bych nepotreboval radu. Mam ke sve kytare citovy vztah a rad bych ten nejlepsi servis. Urcite Vas nechci podcenovat , ale jako profesional musite zcela chapat, ze potrebuji vedet komu sverim svuj nastroj. Jedna se o Martin. Dekuji Vam a s pozdravem Netík Jakub

608 028 028
Odpověď | X | 29.01.12, 22:16:16
Dobrý den,
popravdě mi není moc jasné, na co se mě ptáte, resp. co Vám moje odpověď bude platná - pokud nevíte jak se podobná poškození opravují, nemyslím si, že cokoli Vám napíšu budete moct posoudit jako správné řešení nebo zcestný blábol ;-)

Oprava vždy vychází z rozsahu poškození, místa, kde se úraz udál a také z důvodu poškození. Pokud to lze, lepí se klihem nebo podobným vhodným lepidlem. Jsou ale poškození, kde Vám nepomůže nic než sekundové lepidlo a držet si palce.
Někdy je třeba poškození vysadit, protože je prasklina příliš velká a někdy takovou věc smysluplně opravit nelze...

Až nástroj uvidíme, můžeme navrhnout, co a jak.
Odpověď | X | 30.01.12, 11:18:13
Dobrý večer,
mám konc. kytaru Josef Kubla - 19 let starou, top je masiv, boky snad masiv, spodek je lepenice - světlý palisander. Lak polyuretan. Původní cena byla asi 11 tisíc. Mám pocit, že pokud by se odstranil tento tvrdý lak a nahradil se politurou, nástroj by získal více basů a zněl by koncertněji.1) Máte takovou zkušenost? 2) Potřeboval bych srovnat krk = na prvním pražci ubrat asi 1,5 mm. Krk se srovná, ale zeslabí, myslíte, že by úběr 1.5mm na hmatníku mohl negativně ovlivnit pevnost krku? Používám vesměs střední tah nylonových strun. Díky M.
Odpověď | X | 28.01.12, 23:06:41
Dobrý den,
co se týká pevnosti krku - nástroje českých kytarářů mívaly krky poměrně masivní i když právě Josef Kubla používal celkem rozumný kompromis.
Jde tedy o to, zda se Vám krk na nástroji - oproti stavu nového nástroje - prohnul nebo zda se stále více prohýbá. Pokud ano, bez dodatečného zpevnění krku bych neubíral.
Pokud naopak potřebujete řešit situaci, kdy se krk neprohnul vůbec nebo je naopak zakloněn negativně, pak by se úprava dala provést bez většího rizika i když 100% záruku na to, co krk provede Vám nikdo dát nemůže.
1,5 mm je hodně, má to nějaký zásadní důvod?

Polyuretanový lak je samozřejmě větší brzda zvuku než lihová politura, ale u nástroje s masivní rezonanční deskou a dýhovanou spodní deskou, nemá příliš význam měnit lak na zadní desce a lubech.
U rezonanční desky je to na zvážení - jde o to, zda je nástroj natolik kvalitní, aby se Vám vyplatila investice do nového laku.
Je potřeba odstranit kobylku - Kublova dílna používala v průběhu času několik různých druhů lepidel, není tedy jisté, zda se podaří kobylku odlepit aniž by se zničila, jde li o cedrovou rezonanční desku raději bych to ani nezkoušel a kobylku odfrézoval a nahradil novou.
Výsledný efekt bude samozřejmě patrný, ale nečekejte, že z polomasivu získáte nástroj parametry srovnatelný s celomasivem, tím spíš u nylonové kytary, která je mnohem náročnější než nástroje s kovovými strunami.
Odpověď | X | 30.01.12, 11:04:26
gravatar .:. Dandy | mail
Dobrý den pane Procházko,
mám na Vás dotaz, čím, jak a jak často mohu vyčistit hmatník a čím jej následně napustit v domácích podmínkách. Mám jumbo od Strunalu s palisandrovým hmatníkem. Struny přejíždím "Fast fretem" a někdy zatlačím, že se dostane i částečně na hmatník, což nevím jestli je úplně dobře. Vzhledem k tomu, že mě kytara vyhovuje a rád bych aby nějakou dobu ještě vydržela se chci o ni dobře starat.
Předem děkuji za odpověď
Dandy
Odpověď | X | 28.01.12, 07:21:34
Dobré ráno,
Fast Fret určitě neuškodí, naopak, měl by při každém čištění být i na hmatníku.
Při výměně strun - což by mělo být u amatérského hráče maximálně po 3 měsících ( běžná životnost je okolo měsíce, pokud moc nečistíte a hodně hrajete ), u potažených strun, jako např. Elixir, pak cca dvojnásobek - by se měl použít některý z přípravků na napuštění hmatníku - lze použít Diavu - levné a funkční nebo některý z profi přípravků - např. od firmy Dunlop nebo některý z těkavých olejů používaných pro výtvarné umění - jako je lněný nebo levandulový...

Diavu používáme my, protože nejen napustí hmatník, ale také rozpouští nečistoty okolo pražců a umožní snadné vyčištění dřeva. Navíc vytváří na povrchu ochrannou vrstvu, která nedovolí potu pronikat do pórů dřeva.
Oleje - v mnoha případech nejsou profi přípravky určené k ochraně hmatníků nic jiného - pouze napustí dřevo, čisticí funkce je malá....
Musíte tedy případně volit z přípravků, které mají v popisu jasně uvedeno, že jsou určeny k čištění.

Postupem času hmatník napenetrujete natolik, že nebude tolik vysychat a údržbu budete moct provádět v delších intervalech.

V případech zásadního znečištění okolo pražců je potřeba použít ocelovou vatu.
Pokud je hmatník bez nečistot, naneste vrstvu Diavy nebo oleje tak, aby byl hmatník opravdu mokrý a nechte cca 10 minut působit. Pokud se přípravek vsákne, opakujte. Ve chvíli, kdy na hmatníku už zbývají vlhké stopy, které se nevsáknou, vysušte hmatník hadříkem a pokud je to možné, nepoužívejte nástroj okamžitě, ošetření bude trvanlivější, dáte-li mu dostatek času.
Stejně ošetřete i kobylku.
Odpověď | X | 30.01.12, 10:49:37
gravatar .:. Dan | mail
Dobrý den pane Procházko,
poprosil bych o radu, jaké struny použít na BRAUER Cremona 465. Nástroj je kompletně v původním stavu, pouze chybí pár strun a posledních cca 30 let ležel ve skříni. Rád bych ho znovu rozezněl, díky za odpověď Daniel Pátek
Odpověď | X | 24.01.12, 13:26:06
Dobrý den,
zvukově nejblíž původním strunám jsou polohlazené ocelové D´Addario serie EHR. Pokud se krk nebude deformovat, použil bych 0.12 - musíte odzkoušet. 0.12 jsou značeny jako EHR 350, pokud to krk neunese, pak 0.11 - EHR 370.
Další variantou jsou D´Addario Flat Top pod označením EFT. Tam není v nabídce sada 0.11, ale pouze 0.10 EFT 15 a 0.12 EFT 16.

Tyto modely odpovídají původnímu pojetí zvuku. Použít můžete samozřejmě cokoli. 0.10 jsou příliš tenké než aby nástroj rozezněly, 0.13 by byly ideální, ale krk nemá výztuhu a takovou zátěž neunese. Zbývá tedy hledat mezi 0.11 a 0.12.

Občas se setkáte s použitím hlazených strun na elektrickou kytaru, které nemají tolik výšek a znějí "jazzověji", nicméně bych je na tento nástroj nepoužil...
Odpověď | X | 26.01.12, 10:42:47