- Pokud chcete zaslat odpověď na Váš příspěvek e-mailem, vyplňte, prosím, kolonku "e-mail".
- Nepravdivé a urážlivé příspěvky budou smazány!
Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
Dobrý den!
Kobylka Tune-O-Matic. Kameny kobylky jsou k vrcholu (kde leží struna) seříznuty, takže tvoří úzkou hranu. Dle orientace rovné a seříznuté strany jsou zpravidla v kobylce umístěny ve schématu 3 +3. Zajímá mne, zda orientace kamene v kobylce může nějak ovlivnit zvuk nebo jeho barvu a zda má nějaká funkční pravidla (muzikanti mnohdy kámen otáčejí, aby mohli doladit oktávy). Má nějaký vliv (kromě snadného přístupu k šroubům kamenů) orientace těchto šroubů, resp. kobylky - například LP od Gibsonu má hlavy seřizovacích šroubů směrem "ven", ale LP od Epiphone je má směrem ke krku, nebo se jedná o jakousi "trade mark"?
Koupil jsem si kobylku á la Tune-O-Matic od Gotohu s plastovými (bílý plast) kameny. Mohu provádět posun těchto kamenů (ladění oktáv) pod napnutýma strunama, aniž by se kameny poškodily?
A ještě jedna banální otázka: Nakolik ovlivňuje kvalitu elektrofonické kytary to, zda je z jednoho kusu dřeva, nebo několika kusů (nemyslím klasický sendvič např. mahagon-javor, ale kusy dřeva slepené vedle sebe)?
Mockrát děkuji za odpověď.
S pozdravem Petr Chytil
Dobrý den,
nemůžu říct, že bych kdy pozoroval změnu ve zvuku kytary při otočení kamenů. Naproti tomu neladící oktávy ve zvuku poznáte zcela jistě
Orientace šroubů je zcela lhostejná. Umístěte si kobylku tak, aby se Vám dobře seřizovala. Nástroj musí především sloužit majiteli, zvyklosti firem v podobných otázkách nejsou v žádném případě důležité.
Ano, seřizovat musíte pod napnutou strunou. Nylon je poměrně odolný.
Jelikož neexistují dva stejné nástroje, nikdy se faktického důkazu nedopátráme ...
Každá z konstrukcí má něco do sebe.
Jednodílné tělo má nejlepší akustické vlastnosti. Na druhou stranu - málokdy je dostupná potřebná šířka materiálu v potřebné kvalitě.
Je potřeba zohlednit i větší tendenci k deformacím a praskání jednodílného těla. Ne každý kus, přestože je dost velký, je vhodný (druh dřeviny, způsob řezu - směr let, ...).
Dvoudílné tělo je mechanicky stabilnější, většinou se používá i pro své designové kvality. Pro většinu nástrojů už je dostupná potřebná šířka materiálu.
Třídílné tělo má výhodu centrálního dílu, do kterého je vsazen krk. Přenos vibrací mezi tímto centrálním dílem a krkem je akusticky důležitý. Záporem může být vzhled těla ...
Více dílů už má význam jen z pohledu snížení nákladů výroby...
Dobrý den
Chtěl bych se zeptat, mám jednu starší používanou kytaru Ibanez z výroby v Japonsku. Chtěl bych ji dát do kupy.Má značně sjeté pražce, oktávy na floyd rose se tím pádem nedají neřídít, a pak trochu přebrousit hmatník....je trochu ohmatanej a jsou vněm sem tam výmoly či drbance. Prosím kolik by stálo přepražcování a seřízení + plus trochu úprava krku? Děkuji.. Zdraví Dvořák Š.
Dobrý den,
cena za přepražcování je 1 500,- Kč, používáme drát Dunlop.
Pokud si přejete něco extra - nerezový drát, zlatý EVO drát - cena se kalkuluje dle konkrétního typu, ale orientačně + 500,- Kč.
Pro stanovení ceny opravy poškozeného hmatníku bychom potřebovali nástroj vidět. Zda to vůbec půjde a jakým způsobem.
Ve většině případů se cena vejde do 500,- Kč.
Seřízení nástroje opět vychází z toho, co všechno bude potřeba udělat a v jakém stavu se nástroj nachází.
Běžné nastavení je v ceně přepražcování. Pokud bude potřeba něco extra, počítejte řádově ve stokorunách.
Dobrý den,
rád bych si u Vás nechal namontovat snímač ke krku nástroje. Vlastním lubovku Jolana gibson přibližně z roku 59. ( samozřejmě překližka )
odkaz Mám zde upravenou ebenovou kobylku a grafitový ořech + mechaniku a nevím jak nejlépe ji osadit. Rád bych humbucker gibson 57, nebo singl P90, ale nevím jestli by nebyl lepší nějaký jiný vhodnější snímač, aby se nedělal zásah do těla nástroje. Pokud by, ale otvor pro snímač v těle zvuku nevadil, gibson 57 bych nejraději. Pokud to ovšem nebude zbytečná investice a na tuto lubovku by stačil levnější snímač. Doufám, že v tomto nástroji by zvuk 57čky byl takový jaký doufám. Hraji jazz a blues a rád bych aby si můj nástroj zachoval klasický teplý kulatý konkrétní tón. Hraji na VOX AC30 nebo ORANGE repro 1x12 Celestion Greenback.
Děkuji a těším se na odpověď.
P.Pernička
Dobrý den,
bohužel tento nástroj Vám pravděpodobně Vaši představu o elektrickém zvuku nesplní.
Jedná se o levnou řadu, která nemá mnoho společného s kytarami, které se dají ještě dnes seriózně použít - viz naše galerie muzeum - modely značené Bräuer.
Mnohé z nich jsou také překližky, ale vyrobené tak, jak to má být.
I přesto je jejich použití vhodné s floatingovým snímačem na swingové hraní.
Použití se zafrézovaným snímačem do desky je možné - z hlediska konstrukce vrchní desky to není úplně ideální řešení, ale mnoho takových kytar už bylo upraveno a mechanicky neutrpěly.
Akustické poškození je samozřejmé, nicméně má význam o něm uvažovat pouze v případě, že byste vlastnil nástroj, který má dobré akustické parametry. To u nejlevnějších řad z Lubů většinou není.
I u řad z produkce dílny Bräuer je třeba vybírat a ne všechny kusy jsou, dnešním pohledem, použitelné.
Mimochodem - do roku 1967 žádná továrna Cremona neexistovala. Nástroje vyráběly malé soukromé dílny v Lubech, které sdružoval n. p. Cremona. Ten sám ale nic nevyráběl.
Model, který vlastníte se vyráběl v objektu firmy Bräuer, ovšem bez jakéhokoli vlivu Bräuerů ...
Ze skušenosti mohu říct, že nástroje, podobné tomu Vašemu, mají přes snímač tenký neprůrazný zvuk s velmi nepěknou barvou, spoustou vyšších středů a agresivních výšek - jednoduše všechno to, co si člověk nepřeje.
Použití na jazz a blues je absolutně nevhodné.
Vinu mají tenké desky. Aby nástroj fungoval s magnetickým snímačem, musí mít určité akustické vlastnosti, které se nebudou prát s vlastnostmi snímače. Magnetické snímače mají tendenci zvýraznit vyšší středy a výšky. Pokud to stejné dělá i nástroj, výsledek je jasný ...
Pokud budete mít zájem, určitě můžeme úpravy Vašeho nástroje provést. V případě, že nechcete nástroj poškodit, lze osadit floatingový snímač, který je možné kdykoli demontovat.
Není tak hutný jako zapuštěné snímače, nicméně jako první krok k ozvučení nástroje je vhodný. Nebude-li fungovat floating, nemá cenu frézovat do nástroje otvor na cokoli jiného.
Dobrý den.Může te mi prosím poradit s opravou polyuretovaného laku na kytaře? Nechtěně jsem zavadil kytarou o hranu stolu a v místě, kde je spojení desky a lubu se na dřevěné výložce objevily takové bílé čárky.Je to jenom estetická vada. Lak se neodloupl
ani se neudělal dolíček. Dá se to opravit?
Děkuju za odpověď.
Josef
Dobrý den,
tento efekt je typický pro polyuretany, polyestery a obecně vícesložkové laky standardní kvality (pokud to výrobce chce řešit, lze použít laky se zvýšenou adhezí, které jsou o dost dražší, hůře zpracovatelné a ani tak nezaručí absolutní úspěšnost - řešili jsme tento problém leta a vystřídali mnoho firem a produktů). Při úderu nebo velkém tlaku dojde k odloupnutí laku od dřeva. Adheze vrstev laku mezi sebou je zásadně větší, takže lak neodpadne a drží samonosně. Mezi základní vrstvou laku a dřevem vznikne vzduchová mezera. Pokud je poškození větší, lze poškozené místo proříznout a pokusit se dostat do vzduchové bubliny řídké sekundové lepidlo.
Úspěšnost operace je jak kdy a nelze ji předpokládat - závisí na materiálu nástroje, typu laku, způsobu poškození ...
Někdy je třeba odloupnutý lak odstranit a místo znovu zakápnout lakem. Pokud Vás poškození moc netrápí, nechal bych to nechané, časem bude jistě takových bílých míst víc. Pokud nemáte zkušenost, popřípadě odvahu, můžete skončit s podstatně horším efektem, než na začátku.
Ani zkušený opravář Vám u opravy laku nemůže garantovat 100% výsledek.
Dobrý den.
Svoje baskytarové tělo mám již hotové. A teď přicházi na řadu lakování. A proto mám několik otázek. Budu velice vděčný pokud mi na ně dokážete odpovědět.
Na výběr mám nitro lak a nebo polyuretan. S lakováním nemám zkušenosti. Proto mě zajímá co je jednodušší na aplikaci? Nitra se musí dávat hodně vrstev což je zdlouhavé, ale to by mě nevadilo.
Nebo je opravdu jednodušší použíte ten polyuretan? A v kolika vrstvách se nanáší?
S největší pravděpodobností bych chtěl zanechat transparentní lak, aby byla vidět kresba olšového dřeva. S tím že bych na obarvení použil nějaké lihové mořidlo. Je možné potom lak nanášet přímo na dřevo? Nebo se používá nějaká penetrační vrstva?
Barevná škála mořidel není nijak velká. Dá se kytara obarvit i jinak? Tak aby zůstalo vidět dřevo.?
Děkuji za odpověď a přeji hodně úspěchů při stavbě nástrojů. Ivo
Dobrý den,
prosím pročtěte starší příspěvky - od strany 2 - je to několikrát probrané téma. Ať to tu stále neopakujeme.
Stručně shrnuto - polyuretan min. 3 cykly po 3 vrstvách - nutno brousit mezi cykly.
Barvení lze provést mezi vrstvy laku tzv. barvítky - drahá záležitost - prodej po 1l, cena několik set Kč, dle odstínu.
Mořidla lze míchat. Základních odstínů je dost. Pokud si s tím nevíte rady, firmy jako Milesi, Icla, atd. Vám namíchají odstín podle obrázku, většinou i v malém množství.
Som začínajúci výrobca bassgitár a potreboval by som šablónu na 24 pražcovú s menzúrov 24. Kde by som ju zohnal? NEchce sa ,mi to zakaždým včetko merať.
|
1) Zkusit Google?
Např. první dva odkazy:
odkaz
odkaz
2) Nechat vyrobit - stačí souřadnicová vrtačka, kterou má každá větší nástrojárna.
Dobrý večer.
a já se rovněž přidám ke kolegům pode mnou - nicméně já bych požádal o doporučení zvlhčovače
CO jsem se díval po webu, tak v nabídce (dosti úzké) jsou de facto jen nejrůznější "kalíšky" nebo "brčka", které se vkládají do ozvučného otvoru... A pak jsem ještě zaslechl cosi o pomeranči, jablku atd.
Mohl byste doporučit, jaký typ by byl nejlepší a zda zvlhčovač v ozvučném otvoru stačí, nebo by měl být ještě jeden v pouzdře u krku? Díky moc.
Dobrý den,
no chcete-li pěstovat mušky octomilky, je ovoce ve futrálu správná cesta
Princip je jednoduchý - cokoli, z čeho si může dřevo nasát vlhkost je použitelné, ale výběr vhodného zvlčovače je spíš otázkou pohodlnosti použití. Doporučil bych Vám jeden z těchto:
odkaz
My používáme John Pearse, ale je to celkem jedno.
Důležité je aplikovat do nástroje v pootevřeném pouzdře. Je-li nástroj venku, voda se vypaří příliš rychle, zavřete-li ho do pouzdra s nástrojem, hrozí zapaření.
Množství vody, které je zvlhčovač schopen pojmout na jedno naplnění je odpovídající velikosti nástroje, pro který je určen. Stačí tedy jeden zvlhčovač.
Ono přehnané vlhčení není taky nic moc ...
Zrovna řeším podobnou věc (viz. předchozí dotaz o vhlkosti). Můžete doporučit nějaký digitální vlhkoměr? Děkuji.
Dobrý den,
my použváme Bionaire, ale je to opravdu celkem jedno. Digitální fungují dobře i od neznačkových výrobců.
Dobrý den,
mám dotaz. Koupil jsem si celomasivní akustickou kytaru (smrk+javor). Mám ji v pevném futrálu a v běžném panelákovém pokoji. Doporučoval byste mi pořídit si zvlhčovač, nebo stačí, když budu hlídat vlhkost v pokoji, a bude-li někde cca mezi 45 a 60 %, což jsem se dočetl, že jsou doporučované hodnoty, stačí to a kytara nebude ohrožena? Díky moc.
Dobrý den,
přes léto - resp. cca od dubna do října - nemusíte hlídat.
Problém je začátek topné sezóny - to už bych byl ostražitější a období, kdy je venku stabilně pod nulou, obzvlášť holomrazy, je doba pohotovosti. Doporučil bych digitální vlhkoměr - vlasové jsou hodně nepřesné (až desítky %) a musíte koupit drahý model, aby byl spolehlivý. Digitál dnes stojí pár korun a i ty levné fungují slušně.
Zapomeňte na to, že v zimě v paneláku vytvoříte vlhkost. Vzhledem k moderním vymoženostem izolací domů, plastových oken a ústřednímu topení to už nefunguje ani v cihlových domech.
Zvednout vlhkost se Vám povede nárazově např. elektrickým zvlhčovačem, ale pár desítek minut po vypnutí jste zase na původních hodnotách. Zavlhčit místnost není jednoduché.
Zakupte si kytarový zvlhčovač, který stojí podle modelu nějaké stovky a používejte do kytary v pootevřeném futrálu, ne zavřeném.
Mimochodem představa, že kytara v pouzdře je chráněná proti suchu, jak se mnohde dočtete, není správná. Vlhkost v pouzdře se vyrovná s okolím během chvíle.
Pokud se jedná o kytaru z asijské provenience, buďte ještě opatrnější. Sušením materiálu se moc nezabývají a nástroje jsou citlivější na přesušení.
Znaky, že kytara trpí jsou většinou velmi viditelné. Od vylezlých konců pražců z boku hmatníku a změně povrchu laku nástroje, přes bouli na spoji krk tělo až ke snížení dohmatu a problémům s doladěním kytary.
Nástroji pak nejrychleji pomůžete v hodně vlhkém prostředí - např. v koupelně. Je třeba ale pečlivě kontrolovat, co a jestli vůbec se děje.
Zdravím,
díky moc za názor. Vlhkoměr i zvlhčovač si raději pořídím, přeci jen bych byl rád, aby kytara pár let vydržela...
Asie to není, je to Kanada - značka Simon & Patrick, tak by to snad měla být kvalita.
Každopádně moc díky za radu.
Richard
Dobrý den,mám prosbu ohledně nastavení kytary. Pořídil jsem Ibanez 1973 japan-kopii Gibsona es 345.Nechci ji zvukově nijak stylově vymezovat, spíše mě jde o všestranné využití. Jaká síla strun na tento nástroj je dle Vás optimální a jaké nastavení výšky snímačů(humbuckery)? Mám na mysli vzdálenost 1. a 6. struny od snímače(neck,bridge) ve chvíli, kdyjsem ji zmáčkl na posledním/nejvyšším/pražci?
Moc děkuji za Váš názor a radu.
RM
Dobrý den,
to není úplně jednoduchá otázka
.
Tento typ nástroje je hodně univerzální, ale to sebou nese i to, že změnou nastavení si připravíte kytaru na jazz nebo taky na rock.
Můžete použít struny od 0.10 do 0.13. Jako rozumný střed bych volil 0.11 - nástroj už jsou schopné rozehrát, zásadně líp ladí, než 0.10 a barva zvuku je použitelná téměř kamkoli.
Nastavení snímače závisí na aparátu, strunách, ...
Minimální mezera mezi strunou a snímačem, při zmačknutí struny na posledním pražci, by neměla být menší, než 3 mm.
Čím dál snímač od strun je, tím zní "akustičtěji" a ztrácí nepříjemné vyšší harmonické, ale samozřejmě i výkon.
Máte-li nastavený krkový snímač ke spokojenosti, kobylkový se nastaví tak, aby při přepnutí nebyl znatelný pokles výkonu, ale pouze změna barvy.
Opět platí min. 3 mm.
Nastavíte-li snímače moc blízko struně - závisí na typu strun a síle magnetu ve snímači - magnetické pole ovlivňuje kmitání struny a zvuk jakoby "houpe".
Zdravím, taky rekonstruju starou basovou kytaru. Ztratil jsem 1 část té staré kobylky, nevíte kde by se dala sehnat, klidně i celá část ? dik za odpověd.
Dobrý den,
nepíšete o jaký model se jedná, těžko Vám tedy někdo nabídne svou přebytečnou.
Jediné prohledat web a inzerovat. Dílů je málo a většinou to lidé vyhodí, pokud sami nevlastní nástroj, na který by součástka pasovala.
Dobrý den,
před časem jste mi instalovali na mé archaické Ibanez SG nultý pražec - vše O.K. . Díky. Ale proč píšu, chtěl bych u Vás nechat postavit levoruký LP pro syna - mám možnost sehnat cenově přijatelně nějaký hardware, chci se zeptat, zdali by Vám to nevadilo a také zda bych mohl konzultovat vhodné typy mechaniky, snímačů, kobylky...... .
Velmi děkuji za odpověď.
Richard.
Dobrý den,
určitě to můžeme probrat.
Pokud ovšem cenová výhoda = Čína, byl bych velmi opatrný.
Máte-li představu o provedení nástroje - materiál, vzhled, ... napište mi, prosím na e-mailu.
Vyhotovím Vám nabídku s podrobným rozpisem položek a pak můžeme probrat, co by bylo vhodné, abyste si dodal Vy.
Samozřejmě Vám doporučíme, kterým věcem se vyhnout a co je přijatelná kvalita.
Dobrý den, mám fender HW1 tele s 3 kamennou kobylkou. Od výroby je seřízena tak, že v oktávách ladí struna D a basové E, A je v 12 poloze podladěno, e,h g nadladěno.
Vím, že to musí být kompromis, máte nějaký typ jak oktávy seřídit aby při souzvucích hrály cca aspoň do 15 polohy?
Děkuji.
Dobrý den,
no nejlepší rada je, vyměnit kobylku za něco kvalitnějšího, kde lze oktávy nastavit samostatně. My používáme buď Gotoh pro modernější verzi kobylky nebo Wilkinson pro vintage styl.
Se třemi kameny moc slávy neuděláte.
Jestli máte trpělivost, můžete vyzkoušet srovnat ladění oktáv na jinou polohu. Tedy ne na 12. pražec, ale třeba na 14. Kompromis to bude stále, občas to ale míň tahá za uši. Bohužel není jasná rada, na kterou polohu ladit. Nástroj od nástroje...
U levných řad Fendera (resp. všech výrobců) je třeba nástroj dodělat. Bývají problémy na 0. pražci, špatně začištěné pražce, neseřízený dohmat, atd.
To vše Vám ladění v určité míře ovlivňuje a je dobré vyloučit nejdřív tyto problémy.
Dobrý den. Pustil jsem se do stavby baskytarového těla. To je již hotové z kvalitního dřeva od kytaráře. Teď nástavá problém s lakováním. Proto by mě zajímalo jaký vliv má na zvuk kytarý jaký lak? Vím, že na starých nástrojích se používalo nitro. Ale znamená to, že jsou nové laky špatné? Dočetl jsem se, že jako dobrá volba je lazurovací lak. Zatím nejsem úplně rozhodnutý jestli nechat vidět kresbu dřeva nebo zakrýt barvou. Lakování bych samozdřejmě prováděl pistolí. Jaké laky používáte?
Děkuji za odpověď Ivoš
Dobrý den,
na plot je lazura jistě dobrou volbou
.
Na nástroje je mnoho vhodnějších materiálů.
Pokud projedete forum, řešilo se to už mnohokrát, tak prosím, dohledejte. Není to odpověď na dva řádky.
Více se o povrchových úpravách dozvíte i na našich stránkách
odkaz
My na elektrické kytary nejčastěji používáme polyuretan a nitro.
Dobrý den. Koupil jsem si Squier telekaster standard. Barva zvuku se mě poměrně líbí ale jako kdyby byla kytárka přiškrcená v projevu. Zkoušel jsem ji na více aparátech a výsledek byl hodně podobný. Pomohlo by jí nové tělo z lepšího materiálu? Pokut ano kde se dá sehnat kvalitní dřevo a v jakých cenových relacích. Dle mých představ americkou olši a navrch javorový top. Jinak hraji funky-jazz-rock. Děkuji.
Dobrý den,
u tohoto nástroje bych se k úpravám neodhodlal.
Část zatlumení je silná vrstva laku, ta se dá vyřešit snadno, ale výměna komponentů, nemluvě o těle nebo krku, nemá smysl.
Zde nelze počítat ani s kvalitou hardware a snímačů, takže nakonec vyměníte v dílech celou kytaru a výsledek bude stále kompromis.