Konstrukce krku

Krk je jedním z důležitých komponentů, ovlivňujících akustické vlastnosti nástroje.
Míra vlivu se u jednotlivých typů nástrojů liší. Každý typ nástroje reaguje na konstrukci krku rozdílnou měrou.
Důležitý je materiál, rozměr - především tloušťka a profil, mechanická tuhost.

Na výrobu krků kytar a baskytar se používá: javor - (nejlépe kanadský horský - rock maple), mahagon - (honduras, sapeli, khaya, sipo) ořech či cedr. Výjimečně se setkáme s dalšími exotickými dřevy, jako je palisandr či wenge.
U levných nástrojů jsou pak tyto materiály nahrazovány olší, bukem, asijskými, indonéskými či africkými dřevinami.
Každý z materiálů má odlišné akustické a mechanické vlastnosti. Volba materiálu krku proto musí odpovídat typu nástroje.

Tloušťka krku se, kromě mechanické odolnosti, projevuje i ve zvuku nástroje, a to především u jazzových a elektrických kytar.
Masivní krky podporují základní frekvence tónu a sustain. Zvuk je průrazný, konkrétní a nosný.
Subtilními krky lze osadit nástroje určené pro silně zkreslený zvuk, kde má prioritu pohodlnost a rychlost hry. Při použití efektů se negativa tolik neprojeví.

Mechanická tuhost závisí na: použitém materiálu, konstrukci (počet dílů krku), způsobu vyztužení a rozměru.
Javor - nejčastěji používaný u jazzových, elektrických a basových kytar pro své akustické vlastnosti.
Krátká dřevní vlákna však způsobují lokální kroucení, časté vady ve struktuře dřeva pak tzv. "vlky".
Jazzové a basové kytary, vzhledem k masivnějším profilům krku, nejsou tak náchylné na uvedené problémy.
U akustických kytar se javor používá více z estetických důvodů. Akusticky i mechanicky vhodnější je zde
Mahagon - dlouhá dřevní vlákna lépe odolávají zatížení a prodlužují sustain nástroje.
Mahagon má specifický zvuk, který se pro některé typy nástrojů, především elektrických kytar, nehodí.
Cedro - lehké dřevo s dlouhými vlákny, výrazně pórovité. Snadněji se rozeznívá, a proto napomáhá, zvukově tupým, nylonovým strunám při tvorbě vyšších harmonických tónů.
Pevnostně není vhodné pro použití na nástrojích s kovovými strunami.
Ořech - až na vyjímky, nachází uplatnění z důvodu estetiky.
Z akustických důvodů se používá u kytar řady Gypsy.
Wenge - výhradně basové krky. Velmi pevné, tvrdé a těžké dřevo.
Velice silný alergen, proto může vyvolat vážné problémy v případě, že krk je pouze napuštěn olejem nebo voskem, kdy může dojít k průniku dráždivých látek ze dřeva.
Palisandr - používá se u elektrických kytar pro své zajímavé akustické vlastnosti. Cena a především váha ho řadí mezi výjimečně používané materiály.

Výztuhy krku jsou rozděleny na aktivní a pasivní.
Aktivní - svorník, jehož dotahováním vzniká napětí, které púsobí proti tahu strun.

Jednocestné - umožňují regulaci pouze ve směru proti tahu strun.
Dvoucestné - lze regulovat prohnutí krku proti i po tahu strun. Umožňují preciznější nastavení krku.

Pasivní - duralové či uhlíkové tyče, vkládané po stranách aktivní výztuhy k dosažení optimální tuhosti a pravidelného průhybu krku. Při jejich použití nevznikají lokální nerovnosti na hmatníku.
V nástrojích Prochazka Custom Guitars používáme častěji výztuhy duralové, které prodlužují sustain a samy se podílejí na tvorbě tónu.

Důležitou roli hraje také
Hmatník - používá se: eben, palisandr - indický, brazilský - javor, wenge, bubingko a mnohé další tvrdé exotické dřeviny.
Pomineme - li mechanickou odolnost, která hraje stejně důležitou úlohu u všech typů kytar, lze materiálem hmatníku ovlivnit i akustické vlastnosti nástroje, a to především u elektrických a basových kytar.

Pražce - kvalita a profil pražců mění zvuk nástroje zásadním způsobem.
Měkké pražce neumožňují struně zaznít v celém spektru. Je zde méně vyšších harmonických tónů.
Tvrdé pražce strunu nebrzdí a celkový zvuk je brilantnější.

Stejně tak při použití úzkých pražců je zvuk bohatší o vyšší harmonické.
Naopak široké pražce se používají např. u jazzových Bebop modelů, kde vyšší harmonické nejsou žádoucí.
Velmi důležitá je volba pražců u elektrických kytar, kde je pražec zásadním komponentem při tvorbě tónu.