Kytary Gypsy

Nástroje známé především díky Django Reinhardtovi, který je používal a proslavil.
Autorem je Mario Maccaferri, italský klasický kytarista, zabývající se stavbou kytar. Pro francouzskou firmu Selmer navrhl ve 30. letech 20. století nástroje, které dodnes působí neobvykle a inovátorsky.
Nástrojů bylo vyrobeno pouze několik stovek kusů.
Velký zájem o tyto nástroje a jejich cena dokazují, že se jedná o nadčasové kytary, jejichž zvuk nelze napodobit.
Nástroje Maria Maccaferriho pomohly vytvořit nový zvuk akustické kytary.

Tato sekce bude průběžně doplňována dalšími podrobnostmi

Prochazka Custom Guitars nabízí následující modely pod označením Gypsy, které jsou vyráběny podle dokumentace, vytvořené zmapováním originálů nástrojů.
Konzultace s hudebníky hrajícími na tento typ kytar, informace získané od světových výrobců replik, ale také vlastní vývoj a zkušenosti z výroby Gypsy modelů doplnily postupně naši představu o těchto nástrojích.

Modelová řada obsahuje celkem čtyři základní typy.

Nylon: Vývojově prvním nástrojem byl model s vnitřním rezonátorem, velkým "D" otvorem, kobylkou převzatou z klasické kytary a nylonovými strunami. Cílem měl být silný hlasitý zvuk nylonové kytary, který by byl použitelný v orchestru.
Nástrojů se zachovalo pouze několik kusů.

D hole internal resonator: Nylonové struny nebyly schopny dostatečného výkonu, proto byl vyvinut druhý model s vnitřním rezonátorem, velkým "D" otvorem, struníkem a kobylkou podobnou jazzovým kobylkám.
Nástroj má silný perkusivní zvuk, díky rezonátoru i poměrně barevný.
Problém těchto kytar spočíval v častém uvolnění vnitřního rezonátoru a jeho následném drnčení. Subtilní konstrukce nástroje tomu jen napomáhala.

D hole: Následující model je konstrukčně téměř shodný s předešlým (změny v tloušťce rezonanční desky), ovšem bez vnitřního rezonátoru.
Model nesplnil zcela očekávání - zmizely sice časté problémy s rezonátorem, zato však zvuk utrpěl a úplně se změnil jeho charakter. Velký otvor a lehká konstrukce nástroje měly za následek tenký neprůrazný a nebarevný zvuk.
Uplatnění nalézá tato kytara pouze jako doprovodná, na sólové hraní je zcela nevhodná.

Solo: Poslední z modelů, který plní většinu požadavků.
Konstrukce je obdobná jako u D hole modelu bez rezonátoru, ovšem rezonanční otvor má tvar malého oválu. Toto řešení částečně nahrazuje efekt vnitřního rezonátoru. Zvuk je nejhlasitější a nejpronikavější. Absence rezonátoru má za následek ztrátu barvy zvuku.