- Pokud chcete zaslat odpověď na Váš příspěvek e-mailem, vyplňte, prosím, kolonku "e-mail".
- Nepravdivé a urážlivé příspěvky budou smazány!
Strana: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
Dobrý den, můžete mi prosím sdělit, jak se označuje kvalita vrchních smrkových desek u akust. kytar. Myslím tím to Master Grade, Artist Grade, že hvězdičky atd. Děkuji.
Dobrý večer,
to Vám bohužel nikdo nepoví, to, jak kdo značí kvality je čistě jeho věc.
Vždycky musíte vyjít ze způsobu značení konkrétní firmy.
Existuje sice jakési tradiční třídění, ale ne vždy se můžete spolehnout, že bylo použito....
Solidní firmy - míněno dodavatelé rezonančního dřeva, nikoli výrobci kytar, mají vždy popsáno, jak přesně posuzují hustotu let, barvu dřeva, tvrdost materiálu atd......
Kytaristovi zpravidla většina údajů neřekne zhola nic.
I tak, pokud dodavatel nemá dostatek kvalitního materiálu, většinou kvality upraví, a tak to, co loni bylo 1A, může být letos 3A, pokud výhled do dalších let neslibuje nic moc pozitivního.
Obvyklé třídění je 1A - 3A a Master. Artist grade a podobné nicneříkající spojení, už jsou pouze komerční pojmy, pod které se schová cokoli.
Ale v katalogu to zní skvěle :o)
Upřímně řečeno, každý z kytarářů si vybírá materiál podle svých kriterií, která souvisí s jeho konstrukcí a představou o kvalitě zvuku kytary. Třídění dodavatele je sice vodítkem, ale nemusí nutně odpovídat představě kytaráře, který mnohdy nezvolí Master kvalitu, aby dosahl kýženého zvuku.
Nepracujeme s ocelí, kde lze v označení přesně definovat výsledný materiál.
To je velmi jasně vidět na Čínské produkci, kde na většině nástrojů najdete exkluzivní kvalitu materiálu, bohužel znehodnoceného, a to naprosto zbytečně, chybnou konstrukcí a špatným zpracováním. Výsledek je stále podprůměrný, ale laikovi se líbí hustá rezonanční deska....
V civilizovaném světě se vždy kvalitní materiál používal pouze na kvalitní nástroje a tak ho bylo vždy dostatečné množství.
V současné době je materiálu málo a bude hůř.
Ostatně i regulace těžby a obchodu s ohroženými druhy dřevin ( viz. Cites ), které jsou pohříchu používané k výrobě kytar, reaguje restrikcemi především na plundrování Čínskými těžaři.
Dobrý večer pane Procházko . Vaše rady vždy pomohly a k plné spokojenosti . Opravuji kytaru Cremona luby 466 z roku 1963 ? Potřebuji několik rad .- Prohnutí krku 2 mm ,dá se to srovnat ,narovnat. - Odlepení vnějších plastových hran na vnitřním zaoblení těla kytary . - Cremona 466 , je to od p. Brauera . Předem děkuji Zdenek .
Dobrý den,
jsem rád, že naše fórum pomáhá.
466 je Bräuer, manufaktura existovala do konce 60. let.
Pokud by Vás to zajímalo, pak co se dá zjistit, to najdete v knize Bohemian Jazz Guitars Tribute pánů Dvořáka a Rejhona.
https://www.bohemianjazzguitars.cz/
Krk většinou narovnat jde, ale chce to zkušenost, nedoporučuji to dělat doma, můžete napáchat víc škody, než užitku.
Výložky lze vrátit - zde ideálně funguje kvalitní sekundové lepidlo - v případě, že jsou jen odlepené. Většinou se ale jedná o odlepení způsobené zkrácením výložky, celuloid to dělá, a tam je třeba postupovat podle situace. Buď odlepit, zachovat, vrátit, případně doplnit v místě, kde to nejméně vadí anebo nahradit novými.
Pouhé odlepení se dá zvládnout, celé převyložení už není úplně triviální záležitost....
Preji krasny den vazeny pane Prochazko. Chtel bych se zeptat odbornika na to, jestli je nutne pri utahovani aktivni vyztuhy v krku kytary povolovat struny, nebo ne. Nekdo rika ze ne, protoze je zavit sroubu na tu zatez nadimenzovan, jiny rika ze vzdy povolit struny, protoze hrozi strhnuti zavitu a slozita oprava. Mockrat dekuji za skvele forum a v nem uzitecne odborne rady. Moc si vazim vasi prace, a preji hodne zdaru...
Dobrý den,
pokud je výztuha správně funkční, pak je lepší struny nechat natažené.
Jde o zkušenost, jak silně můžete za výztuhu zabrat.
Pokud je už výztuha hodně dotažená nebo není správně funkční - občas je z výroby zalepená lakem nebo při lepení hmatníku dojde k zatečení lepidla do závitu, popřípadě závity matice a šroubu jsou vlivem silného zatížení deformované - je lepší povolit struny.
Je to ale běh na dlouhou trať, povolením strun se změní průhyb krku a vy nastavujete naslepo, pokus omyl. Zpětným natažením strun se krk může zachovat jinak, než při původním ostrunění.
Obecně pro krk není dobré povolení všech strun najednou, pokud pak nevíte, jak si poradit s celkovým seřízením nástroje.
Otázka poškození výztuhy je vždy ošemetná.
Může se stát, že ji poškodí i profesionál.
Jednak nikdy není jasné, jak se k nastavení postavili ve výrobě, obchodě, popř. majitel před Vámi, jednak může selhat materiál nebo některý ze svarů výztuhy....
I při stoprocentní opatrnosti může dojít k problému, u této operace se to nedá nijak ošetřit.
Ostatně, pokud dáte auto do servisu, často Vám také řeknou, že se nepodařilo vymontovat díl bez poškození....
To tak je a je třeba s takovou možností počítat :o)
Dobrý den,
rád bych se zeptal, jestli je platnost ceníku aktuální? Přeci jen, ceny jsou uvedeny pro rok 2008, předpokládám, že od té doby se změnila cena materiálu, hardware i Vaší práce.
Jak by dnes např. vypadala kalkulace pro akustickou kytaru, kterou máte v ceníku uvedenou jako příklad? Kombinace palisandr a smrk tehdy vycházela na 32 600,- .
Dobrý den,
ceník aktuální není, naštěstí přichází tolik práce, že bohužel nestíháme vytvořit nový web ani řešit jinou formu prezentace. Ale už se chystá
Máme nové modely, materiály, konstrukce...... Bude dobré to zveřejnit.
Akustika celomasivní smrk / indický palisandr by dnes vyšla +/- na 44 000,- Kč, záleží na luxusnosti provedení, případně na výběru lepšího materiálu - smrků je několik - nabízíme i stařené materiály, stejně tak jako palisandrů - indický je základ, ostatní mají vesměs lepší zvuk.....
Pokud by Vás zajímala celková nabídka s cenami, mohu poslat na e-mail.
Dobrý ráno, pane Procházko. Rád bych si pár el. kytar pověsil na zeď na "věšák" jednak kvůli prostoru, druhak abych se měl na něco pěkného dívat. Kámoš na to reagoval otázkou, jestli bych taky tak chtěl viset, přičemž zřejmě narážel na to, že jim to škodí. A tak bych se chtěl Vás zeptat: škodí nebo neškodí? A co akustické kytary? Zatím mám tedy všechny raději v kufrech. Předem Vám děkuji za odpověď a přeji příjemný den. Petr.
Dobrý den,
zavěšení neškodí, jen je potřeba dodržet pár pravidel.
Nástroj nesmí být umístěn v blízkosti topidla - radiátoru, proti oknu kam svítí dlouhodobě slunce a naopak v zimě od něj při větrání může vanout ledový vzduch přímo na nástroj. Není dobré věšet příliš ke stropu, kde je o dost tepleji....
Samozřejmě je třeba otestovat, zda konkrétní závěs nepoškozuje lak nástroje, občas se to děje.
Dorý den Měl bych dotaz : v r. 2019 v prosinci jsem koupil kytaru el .
scheter s matným lakem satin black po necelých 2 měsících používání a hraní na tuto kytaru a stylem hraní dotykama dvou prstů v dolní části
těla kytary pod snímačema se mi udělali dva masstné fleky asi pot ale tyto fleky nejdou odstranit tak jsem požádal o reklamaci této kytary a byla zamítnuta s odpovědí že toto se u matných laků děje a že kytara stárne
myslíte si totéž ??? prosím o radu a odpověď mimochodem kytara stala 36000 kc tak si myslím že toto by se nemělo stát po dvou měsících ??????
Dobrý den,
to je normální. Jen jste rozleštil matný lak prsty.
To skutečně na reklamaci není. Děje se to u jakéhokoli nástroje, bez ohledu na cenu. U hodně tvrdých laků to může trvat déle, ale dojde k tomu.
Můžete to dočasně opravit hodně jemným broušením - Trizact od 3M v hrubosti 3 000, ale jednak je to na chvilku, jednak se po čase probrousíte skrz lak....
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat. Mám doma kytaru s urazenou hlavou. Hlava je
urazená kousek za nultákem a chybí na ní poměrně dost laku.Navíc
pod lakem je vidět ze hlava uz byla jednou prasklá a spravená v jine
místě.Co by jste doporučil, prilepit starou hlavu a opravit lak anebo
seríznout krk a hlavici nalepit novou.
Díky za odpověd David
Dobrý den,
záleží na poškození a hlavně na hodnotě kytary.
V naprosté většině případů se lepí původní hlavice, náhrada se málokdy vyplatí.
Hlava většinou praskne v jiném místě, než byla lepená, lepený spoj je pevnější než dřevo,tedy to není nic proti ničemu.
Dobrý den pane Procházka,
jak se díváte z pozice kytaráře na upevnění krků el. kytar Fender s micro tilt? Řekl bych, že to odporuje všem zásadám kvalitního spoje a nemá to žádné opodstatnění. Pokud někdo uvažuje o změně úhlu krku k tělu, je vhodnější vyhledat kytaráře. Nejedná se ze strany Fenderu spíše o šlendriánství, než přínos? Po odstrnění micro tilt u mého Tele Amer. De luxe se zvuk jednoznačně zlepšil.
Děkuji za názor a Vaše zkušenosti s micro tilt.
Dobrý den,
zcela jistě popudím celou komunitu Fender přívrženců, ale z Vašeho dotazu mohu klidně vypustit část textu: " micro tilt " a stále bude platná otázka, zda ze strany výrobce nejde o pominutí všech zásad akustického přenosu :o)
Samotný spoj na vruty je natolik akusticky ztrátový, že jeho použití je zdůvodněno pouze jeho jednoduchostí a nízkou cenou - ostatně to stejné platí u současných akustických kytar mnoha výrobců, tam jsou ovšem většinou šrouby ukryté, aby nedráždily oko hráče :o)).
O mnoho lépe se nástroj chová, pokud se použijí závitové vložky a metrické šrouby nebo se spoj lehce potře klihem a vruty přitahne....
Obojí máme odzkoušené, obojí funguje o mnoho lépe než pouze vruty, především proto, že vrut, za všech okolností, časem ztrácí pevnost spoje.
Pominu sbírku papírových polepek na krku i v zádlabu těla, informujících hráče, který dělník měl kytaru v rukách :o))
Třetí bod na seřízení úhlu krku - micro tilt - je řešení snad někdy ze 70. let, kdy obecně převažovaly způsoby řešení problému ve smyslu technické jednoduchosti a na zvuk se příliš ohled nebral - to platí napříč spektrem výrobců. Ostatně v 70. letech v kytarové branži mnoho kvalitního nevzniklo....
Samozřejmě, že pokud zvednete krk od těla pomocí šroubu, vzájemný přenos se značně omezí, je to prostě nesmysl.
Na druhé straně, úprava úhlu krku není úplně zadarmo a nese určitá rizika, nejčastěji poškození laku, který se věkem stává křehčí a někdy není možné lůžko krku upravit, aniž by se nějaká mini nehoda v laku nestala.
Mnoho hráčů pak raději volí pouze podložení krku, jde - li o malé změny, není možné vybrousit celou vložku pod krk v úhlu, jak by to mělo být, a nezbývá než lokálně podložit dýhou.
Minimum hráčů pak přistoupí k následné úpravě " na čisto ", zdá se tedy, že změnu zvuku nevnímají nebo jim nevadí.
Proč by v této realitě Fender nenabídl jednoduché řešení - micro tilt.
Jen pro úplnost uvedu, že konstrukce Leo Fendera byla motivovaná snahou vytvořit co nejlevnější kytaru, dostupnou každému. Nic víc nic míň. Koumání po technickém řešení těchto nástrojů vždy nutně skončí u technologické efektivnosti výroby a minimálních nákladech výrobce....
Fenomén se tedy udál jaksi zpětně, kdy zvuk kytar této konstrukce se stal absolutní klasikou, protože na tyhle kytary hráli skoro všichni a všichni ho také přijali tak, jak je.
Tato skutečnost je zajímavá i tím, že Fender do značné míry bourá pojetí výroby kytar firem, které do té doby ovládaly trh, ať už Gibson, Martin, Epiphone atd., které investovaly velké finance do vývoje, pro dosažení co nejlepších akustických výsledků, mnohdy za cenu nárůstu cen nástrojů a teoreticky horší konkurenceschopnosti.
V době bezsnímačové a v začátcích elektrifikace nástrojů rozhodovala akustická kvalita o existenci výrobců, a to z prostého důvodu - nebyla - li kvalita dostatečná, kytarista nebyl schopný se v kapele prosadit a takové nástroje se jednoduše nekupovaly.
Dobry den vazeny pane Prochazko. Mel bych dotaz ohledne péče o potenciometry volume, tone a pod. Mate prosim nejaky typ na osetreni hrasticiho, nebo zatuhleho potenciometru? Kdysi pouzivany Kontaktol uz je asi prekonany ze? Dekuji za odpoved. Preji krasny den, s pozdravem Martin
Dobrý den,
u současných potenciometrů je nejlepší péčí výměna....
Prostřikování fungovalo u potenciometrů, kde byla odporová dráha z navinutého drátu a praskání způsobovalo zaprášení, tedy šlo o vyčištění drážek návinu drátu a konzervaci povrchu.
Moderní potenciometry mají odporovou dráhu vyrobenou z folie s uhlíkovou vrstvou, kde - kromě případů dlouhého nepoužívání nástroje a skutečného zanesení nečistotami - většinou dojde k mechanickému poškrábání či prodření vrstvy kovovým jezdcem potenciometru.
Tam není co čistit.
Kontaktol a spol - mimochodem spousta těchto opomíjených prostředků z dávné historie funguje mnohem lépe, než ty novodobé - pomůže jako rychlá dočasná záchrana na koncertě, ale za pár hodin je fuč a potenciometry chrastí dál.....
Existuje pasta, která prodlouží život potenciometru a opraví jeho dráhu, ale jednak je její cena vyšší než cena potenciometru a jednak práce s tím spojená Vás bude u kytaráře stát podobné peníze, jako výměna. Navíc tato oprava také není na věky a používá se především v případě potřeby zachování originálního stavu historického nástroje.
Takže - zatuhlé a dlouho nepoužívané potenciometry lze vyčistit Kontaktolem nebo jakoukoli jeho náhradou - na trhu je toho spousta, efekt podobný, princip také, konkrétní tip nemám.
Opotřebované potenciometry nahradit, zde platí, že když koupíte neznačkový potenciometr za 40,- Kč, bude tomu odpovídat nejen kvalita zpracování zvuku, ale také životnost a cena za práci bude nakonec mnohem vyšší, než cena materiálu.....
Doporučuji vybírat z firem jako Gotoh, Bourns nebo produktů CTS, které mimo jiné značkuje Fender, Gibson, Di Marzio, Bare Knuckle, atd....
Každá z firem má trochu jinou úpravu průběhu dráhy, ale kvalita je v pořádku u všech.
I nejběžnější Alpha vyrábí kvalitní potenciometry, bohužel distribuce většinou nabízejí pouze levné řady a ke kvalitě se nedostanete ( u každého modelu každé z firem se udává životnost - rozuměj počet otočení bez závady).
Tedy Alpha v Německé aktivce vydrží věky, protože výrobce nakoupil desetitisíce kusů vysoké kvality - cena se liší v drobných, zatímco tatáž verze z maloobchodu odejde za pár měsíců, stalo se nám, že některé serie nepřežily měsíc používání....
Zdravím, pánové.
Po skvělých zkušenostech opravou klasik H.Schneider a R.Hruš bych u vás rád nechal restaurovat také klasiku, A.Kolomazníka. Celomasiv, top smrk, b/s indický palisandr. Popraskanou vrchní desku opravoval p.Kolomazník, ulomený krk a záda p.Kadet.
Měl bych představu přestavky na 10-ti strunnou klasiku (tedy jiný krk, kobyla, mechaniky...) Je to u vás konstrukčně a finančně možné?
Zatím díky,
Jirka
Dobrý den,
jsem rád, že jste u nás spokojený.
Přestavba v takovém rozsahu je náročná jak technicky, tak i finančně.
Navíc konstrukce pro 10 strun se zásadně liší, tedy použít 6 strunnou kytaru, už nyní po opravě rezonanční desky - to nevidím jako dobrý nápad.
To raději zvažte výrobu nového nástroje, byť i v základním levnějším provedení.
Dobrý den,
rád bych se zeptal na vyčištění a ošetření ebenového hmatníku u elektrické kytary. Stačí použít pouze Diavu (vyčistění a konzervace) nebo je pak vhodné použít i nějaký speciální olej, jako např. Dunlop 65? Nebo nějaký tip na vhodný olej.
Děkuji za odpověď.
Pepa
Dobrý den,
záleží na míře zašpinění.
Diava je učinnější na čištění a po zaschnutí tvoří ochranný film na hmatníku.
Ale je to syntetická páchnoucí hmota :o)
Dunlop je přírodní olej - v tomto případě citrónový, ale zafunguje i jiný těkavý olej.
Poradí si s běžným zašpiněním, dostatečně konzervuje a příjemně voní.
Používáme obě varianty, doplněné čištěním ocelovou vatou.
Dobry den vazeny pane Prochazko. Chtel jsem se zeptat jaky by mel byt asi tak uhel struny u gibsona lespaula mezi strunikem a kobylkou? Mel jsem ted možnost si zahrat na kytaru ktera mela velice ostry uhel struny, a kytara zněla ostreji, čitelneji, kdezto druhy nastroj mel uhel struny mensi, a tam se mi zdalo ze je zvuk sice tlustejsi, ale mene zretelny, zdalo se mi ze na stejne nastaveni aparatu tenhle nastroj skoro az "huhňal". Da se uhel struny nastavit univerzalne, nebo lepe prizpusobit stylu hry a vlastnímu citeni individuálně? Dekuji za vasi odpoved a vas cas. At se vam dari co nejlepe to jde. Martin
Dobrý den,
ano, nastavení úhlu struníku je jedna z věcí, kterými lze upravit zvuk.
Proto také to uložení na šroubech a nikoli napevno - zde jen varování - příliš zvednutý struník se může vyvracet, protože nebude dostatečně hluboko fixovaný, naopak u extrémního dotažení k desce může docházet k praskání strun - lze řešit zaleštěním kamenů kobylky nebo použitím Graphtech kamenů..
Univerzální nastavení fungovat nemůže, co nástroj to jiný zvuk, rozdílné snímače, aparáty, styly......
Jednoduše experimentujte a nastavte si úhel podle vkusu.
Správnou míru ověří stejně až živé hraní - čitelný ale tenký zvuk bude problém....
Dobrý den pane Procházka,
Vlastním kopii lubové kytary Gibson L-5, která je osazena jedním "vsazeným humbuckerem" Gibson "57". Ohlížím se po trochu akustičtějším zvuku - nabízí se varianta floating snímač. Rád bych, ale to nejlepší s obou světů tzn: Bylo by možné z humbuckeru Gibson "57" udělat floating snímač? Je to experiment? Co si o tom myslíte?
Jak moc záleží na akustických kvalitách nástroje?
Dále se poohlížím po akustické lubové kytarě na swingové hraní. Jak jsou na tom cenově Vaše modely? Z továrních nástrojů jsou doporučovány kytary Loar lh600 nebo lh700. Máte s nimi zkušenost?
Srdečně zdravím
Jan Lacina
Dobrý den,
úvodem ano, na kvalitě nástroje záleží, u floatingu pak ještě víc, než u zapuštěného humbuckeru.
Jde o to, jakou kopii vlastníte, to je celkem zásadní k dalšímu uvažování, ale pokud to není kvalitní nástroj, ani zvuk nebude kdovíjaký.
Obecně se floatingy používají u mistrovských nástrojů, to že Asijský trh osadí cokoli kamkoli, není příliš směrodatné.
Nástroje pro akustické hraní mají jinou konstrukci, včetně profilu desky a žebrování, rozdíl ve zvuku je nesrovnatelný.
Předělávka '57 na floating není neznámá věc, svého času je, myslím, míval Luboš Andršt na svém Bensonovi jako floatingy, ale zde byl důvod v nevyhovujícím floatingu od Ibanezu, tedy výměna floatingu za floating.
Na nástroji se zapuštěným snímačem provést změnu na floating s týmž, nedává moc smysl.
Model '57 v provedení floating nabízí Kent Armstrong v řadě Hand Wound, jako PAF 12 pole pieces. Snímač je to skvělý, určitě lepší volba, než upravená '57.
Mimo jiné, u většiny nástrojů narazíte na výšku snímače - u '57 min. 20 mm - tolik prostoru má u krku málokterá kytara......
Kent Armstrong je zhruba poloviční.......
U kytar platí totéž, co u jakékoli jiné věci, u lubovek, kde je spousta ruční práce - i v tovární výrobě - o to víc - cena napovídá kvalitu.
Vyrobit kytaru tak, aby vypadala jako lubovka, umí kdokoli, aby také tak hrála, to je už jiná.
Pokud tedy hledáte něco pro začátek, pak Loar bude lepší než levné překližky na zdejším trhu, ale zázrak to nebude.
Kdyby tomu tak bylo, neexistoval by trh pro L5, dnes bratru za 250 000,- ani pro Sadowského, který, v provedení překližka, vychází zhruba na polovinu....
Naše lubovky, vhodné na swingové hraní, začínají někde okolo 70 000,-.
Hodně záleží na kvalitě materiálu, především fládrovaný javor, který je především ceněný z pohledu estetiky, je dnes hodně drahá záležitost......
Pro rezonanční desky používáme Alpský smrk, většinou Italský, přírodně sušený.
Desky bývají minimálně 7 let staré, většinou ale starší.....
To samozřejmě ovlivní výsledný zvuk, u akustických modelů, o to víc.
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jestli akustické vlastnosti, které platí pro elektrické kytary platí i pro baskytary. Tj. jestli archtop basa bude mít průraznější zvuk, kratší menzura způsobí menší konkrétnost tónu a podobně. Děkuji.
Dobrý den,
pokud se budeme bavit o elektrických kytarách / baskytarách, tak v zásadě ano.
Jestli porovnáváte archtop a placku, pak je to složitější.
Lubová baskytara nabízí především přirozený akustický zvuk.
Nebude mít nekonečný sustain a aby fungovala správně, tedy dobře se prosazovala v kapele, není dobře laborovat např. se zmíněnou menzurou.....
Nicméně, z dotazu moc nevím, kam směřujete, lubovky jsou celkem složitá tematika, tedy je potřeba řešit konkrétní záměr, zobecnění, narozdíl třeba od těch elektrik, příliš nefunguje....
Dobrý den pane Procházko,
zajímal by mne Váš názor...Mám v podstatě novou kytaru Furch Blue G-CM/48. Po několika týdnech hraní - hlavně prstovou technikou a vybrnkáváním mám pocit, že některé struny nezní čistě - buď je zvuk některých strun ( E6,A, a zejména D, "tupější", a struny G a H mají naopak více harmonických. Seřízení kytary je samozejmě v pořádku. Při hraní trsátkem ty "tupost" horních strun sice zmizí, ale ty spodní (G,H,E1) jsou výrazné až moc. Zkoušel jsem natáhnout i jiné struny, ale výsledek je stejný. Měl jsem vyndané sedlo - to je evidentně z plastu, a již po několika týdnech jsou v hranách vedení strun jasně vidět zářezy od strun. Ořech jsem až tolik nezkoumal. Pomůže například výmena sedla a ořechu za kostěné, nebo je to zkrátka dané pro tento "typ a provedení" kytary, použitého dřeva, nebo...?
Děkuji za Váš čas a názor.
Dobrý den,
specifikace uvádí, že 0, pražec a sedlo je z TUSQ, což je materiál, který se mechanickými vlastnostmi blíží kosti a mnoho firem jej používá.
Jiná věc je, že i tento materiál je dodáván ve více kvalitách a to se projeví i na zvuku nástroje.
To že struny viditelně vytlačují otisk do 0. pražce a sedla je jasné, aby tomu tak nebylo, musel by být použitý materiál tvrdší než struny, a to je nesmysl.
Začal bych kontrolou obou TUSQ dílů, drážky v 0. pražci i sedlo musí být hladké, jinak otřepy mohou strunu tlumit.
TUSQ neradi používáme, protože sice zvyšuje brilanci, což mnoho lidí hodnotí jako klad, ale zvuk bývá nepřirozený a zmíněné zvýraznění harmonických je spíš ke škodě, nástroj je víc uječený a agresivní, než dobře znějící.
Výměna za kost bývá ku prospěchu, nicméně pro firmy je to mnohem víc práce, tedy u běžné produkce nebývá používaná.
Samozřejmě kombinace materiálů cedr / africký mahagon neslibuje žádný zázrak a nástroj patří do levné řady výrobce.
Z toho mimo jiné vyplývá, že ani konstrukci nebude věnovaná stejná pozornost jako drahým modelům.
Nebývá v zájmu výrobce, aby levné modely snesly srovnání s luxusními řadami